En ny rapport fra DI Handel, som mere end 300 danske engroshandlere har bidraget til, peger på, at fem megatrends forventes at have stor betydning for den danske engrosbranche frem mod 2025.

04.11.19 DI Handel Nyheder

Fremtidens industristruktur og forretningsmodeller i engros

Stigende kundeforventninger, en ny rolle for mellemleddet, produktinnovation, en verden i forandring og accelererende digitalisering er fem megatrends, som kommer til at påvirke engrosbranchen frem mod 2025, men hvordan?

En ny rapport fra DI Handel, som mere end 300 danske engroshandlere har bidraget til, peger på, at fem megatrends forventes at have stor betydning for den danske engrosbranche frem mod 2025.

Læs også: Fem trends der kommer til at forandre engrosbranchen

De identificerede megatrends: Stigende kundeforventninger, en ny rolle for mellemleddet, produktinnovation, en verden i forandring og accelererende digitalisering danner grundlag for et basisscenarie i rapporten. Basisscenariet er det, der rammer engrosbranchen lige nu eller i den nærmeste fremtid. Industristrukturen og forretningsmodellerne vil bl.a. blive påvirket:

- Det vil være relevant for engrosvirksomhederne at forholde sig til, hvordan basisscenariet skal adresseres, og hvilke ændringer dette indebærer i forhold til virksomhedens nuværende strategiske retning, siger branchedirektør for DI Handel Sidsel Dyrholm Holst.

Læs hele rapporten: Engroshandel 2025

Megatrends’ betydning for fremtidens industristruktur

1)      Dynamikker i værdikæden ændres: Udbredelsen af digital handel sætter eksisterende relationer og loyalitet mellem producenter og engrosvirksomheder under pres, idet producenter har lettere adgang til at nå kunden direkte. Derudover skærer produktinnovation, herunder totalløsninger, i nogle brancher mellemleddet ud.

2)      Adgangsbarrierer til industrien falder: Digital handel medfører en reduktion i entry cost for nye lokale og internationale konkurrenter, der alt andet lige øger konkurrencegraden på engrosmarkedet.

3)      Styrkeforholdet forventes ændret til fordel for skalatunge aktører: Digital handel baseres i vidt omfang på pristransparens, hvilket indebærer, at engrosvirksomheder i endnu højere grad end tidligere befinder sig i et skalagame. Både internationalt og nationalt forventes konsolideringer i de fleste brancher.

Læs hele rapporten: Engroshandel 2025

Megatrends’ betydning for fremtidens forretningsmodel

1)      Kunder får nye behov og lavere loyalitet: Kunders stigende krav til effektive transaktioner, prisrabatter og nye kanaler til sikring af kundeloyalitet skaber en tiltagende formalisering af kundeforhold. Derudover forventer mange kunder en gnidningsfri brugerrejse, når de køber ind professionelt, ligesom de kender det fra deres private indkøb.

2)      Værdiskabelsen ved traditionel handel kompliceres: Kunder efterspørger i højere grad produkter leveret som en service, da det kan være med til at lette kundernes egne opgaver og øge deres værdiskabelse.

3)      Der opstår behov for tilegnelse af nye kompetencer: Der forventes markante skift i kompetencebehov som følge af blandt andet accelererende digitalisering, der fører til et behov for medarbejdere, der kan arbejde med e-handel, digitalisering, analytics og AI. For at kunne imødekomme kundernes højere forventninger opstår også et øget behov for investering i digital infrastruktur eller sourcing heraf.

4)      Nye partnerskabsmodeller efterspørges: Kundernes øgede forventninger og faldende kundeloyalitet skaber behov for partnerskaber på tværs af værdikæden og mellem konkurrenter.

Læs hele rapporten: Engroshandel 2025

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Skrevet af:

Katrine Jacobi

Relateret