Digital Business Development Manager Adrian Buturla fra den tyske B2B producent Dräger var en af oplægsholderne til DI Handels event den 29. oktober 2019.

03.12.19 DI Handel Nyheder

Top seks Amazon læringspunkter fra en tysk B2B producent

Den tyske virksomhed Dräger startede deres e-commerce rejse på Amazon. Deres ønske var at opnå viden og erfaring med digitalt salg. Her er deres top seks læringspunkter.

I samarbejde med Dept, var over 100 c-levels fra DI Handels medlemsvirksomheder tirsdag den 29. oktober 2019 samlet til arrangementet: Amazon-effekten i Danmark? Få erfaringer fra Tyskland. Her var Digital Business Development Manager Adrian Buturla fra den tyske B2B producent Dräger, der bl.a. producerer medicinal- og sikkerhedsteknologi, en af oplægsholderne.

Adrian Buturla præsenterede bl.a. deres ambitiøse e-businessstrategi, der indeholdte overvejelser omkring e-handel, e-services, e-fakturering mm. En strategi, der involverede både B2B og B2C. For at få succes med e-handel valgte Dräger, at starte deres e-commerce rejse på Amazon, da Adrian kunne se, at han ved at påvirke efterspørgslen i B2C kunne virksomheden løfte B2B-salget. Derudover reflekterede B2C kunderne i højere grad den fremtidige B2B kunde.

Amazon kunne derfor hjælpe dem med at oparbejde viden og kompetencer til at udvikle egen webshop med en forholdsvis lavere investering og med mindre ressourcetræk. Heriblandt viden om kundeadfærd, organisering, logistik og drift af e-handel, som de behøvede for succes med egen webshop. I sit oplæg gav sine vigtigste læringspunkter fra arbejdet med Amazon.

Besøg Amazon i München: Digital innovationstur til München (Der har været stor efterspørgsel, og der er derfor venteliste til turen)

1. Reducer kompleksiteten

Læringskurven på Amazon er stejl, både kulturelt og teknisk. Det kan derfor være en god idé, at starte med et lille portfolio af produkter, der er ”B2C-venlige”, forstået at der f.eks. ikke er regulatorisk kontrol med eller konfigurationsmuligheder i produktet.

2. Maksimal transparens

Salgsorganisation kan føle sig truet af salg via Amazon og blokere projektet. Det er derfor vigtigt, at være åben og kommunikere internt og ærligt til alle aktører, så de føler sig informeret. Det kan også være en idé, at justere priser og produktportfolio, så det reducerer eventuelle kanalkonflikter.

3. Planlæg kapacitet og budget

Salg via Amazon kræver hårdt og kontinuerligt arbejde. Det kan derfor være en idé, at have et dedikeret team eller lokale ressourcer til at administrere Amazon kontoen og tilhørende logistik. Derudover er løbende optimering af kampagner og indhold nødvendigt for at forbedre ens produkters ranking på Amazon.

Næste CxO event: CxO Update: Bæredygtig handel, ledelse og vækst

4. Få ekstern hjælp til at opbygge intern viden

At sælge via Amazon kræver viden om markedspladsen. Det kan derfor være en god idé, at få ekstern support til lanceringen eller opbygge egne e-commerce kompetencer. Efterfølgende er det dog afgørende, at erfaret viden bliver intern i organisationen ved f.eks. at udpege en "Amazon ansvarlig". 

5. Involver dine leverandører

Salg via Amazon kan også skabe kanalkonflikter eksternt. Det er derfor en god idé også at være åben og ærlig overfor ens leverandører. Salg via Amazon kan også være med til at opbygge nye måder, hvorpå du og dine leverandører kan samarbejde.

6. Klar data management

Det er vigtigt, at have en måde, hvorpå du kan strukturere dine data til din e-commerce portfolio. Det kan dog være en god idé, at vente med at investere i teknologi før du kender dine ”pain points”, da du ellers kan risikere at investere i teknologi, der ikke passer til dine behov.

Få kompetencer og værktøjer til at træffe kvalificerede beslutninger om salg via globale online markedspladser i vores projekt: Online markedspladser

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret