Forbrugerombudsmanden har politianmeldt en webshop for ikke at have oplyst tilstrækkeligt om obligatoriske udgifter til blandt andet fragt.

GettyImages
06.11.19 DI Handel Nyheder

Webshop: Har du husket at oplyse om fragtprisen?

Forbrugerombudsmanden har anmeldt webshop for ikke at oplyse tilstrækkeligt om fragtpriser og obligatoriske omkostninger for deres produkter. Læs her, hvad du skal være opmærksom på.

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt en webshop for ikke at have oplyst tilstrækkeligt om obligatoriske udgifter til blandt andet fragt. Forbrugerombudsmanden vurderer, at det er vildledende markedsføring i strid med loven.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, siger: ”Når der ikke tydeligt er oplyst om obligatoriske udgifter til fragt sammen med kontantprisen, fik det produktet til at fremstå billigere, end det reelt var. Det er problematisk, da det kan tilskynde forbrugerne til at foretage køb baseret på et fejlagtigt indtryk af prisen.”

Læs også: Medlemsfordel - Juridisk vejledning inden for bl.a. e-handel og markedsføring

Hvad skal du være opmærksom på?

Ifølge markedsføringsloven skal:

  • Prisen for et produkt oplyses inklusiv moms og afgifter. Det betyder, at alle uundgåelige tillæg og gebyrer skal indregnes i prisen.
  • Der oplyses om yderligere omkostninger vedrørende fragt, levering eller porto, hvis sådanne omkostninger pålægges. Hvis omkostningerne til dette ikke med rimelighed kan beregnes på forhånd, skal det oplyses at disse omkostninger kan forekomme. På en webshop kan det f.eks. gøres ved, at der lige under prisen skrives ”Plus leveringsomkostninger” og oplyses et link til en side, hvor det fremgår, hvordan leveringsomkostningerne beregnes.
  • Prisoplysningerne om fragt fremgå første gang, prisen for produktet vises. Den må ikke først forekomme, når kunden klikker sig videre til f.eks. produktsiden.
  • Oplysningerne om fragt fremgå lige så tydeligt som selve prisen for produktet, dvs. de må ikke gives på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Læs hele Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse lige her.

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret