DI's websystemer er lukket for login søndag d. 26. maj pga. vedligeholdelse. Arrangementstilmelding og øvrige loginfunktioner vil være utilgængelige.

Rasmus Houlind er CSO i marketingbureauet Agillic.

DI Handel Nyheder

Marketing Automation er vigtigt for dit nyhedsbrevs succes

MARKETING: Hvordan kan jeres nyhedsbrev skabe mersalg? I en Q&A kan I læse, hvordan udbyttet af jeres e-mail marketing kan nå nye højder med Marketing Automation.

”Hvis det handler om mig, så køber jeg!” er titlen på Rasmus Houlinds bog om Omnichannel Marketing og marketing automation. I en Q&A på fire spørgsmål giver han dig en hurtig introduktion til marketing automation, og hvad det kan gøre for dig.

Hvorfor er Marketing Automation vigtigt?

Chancen for at dit budskab ikke blot er relevant, men også aktuelt den dag, hvor du har fundet på at sende dit nyhedsbrev ud, er meget, meget lille. Automatiseret kommunikation kan hjælpe dig med at ramme kunderne på det helt rigtige tidspunkt, hvis du har gode kundedata at gå ud fra og et godt system. Så undgår du, at skulle kæmpe for, at finde på nyhedsbreve, som kun er relevante for en brøkdel af din kundedatabase.

Hvad er dine tre bedste råd til marketers, der vil forbedre deres data-drevne tilgang til marketing?

Det er vigtigt, at du får regnet din businesscase helt igennem. Du kan ikke nøjes med at sige: ”vi er trætte af vores gamle e-mail platform, så derfor skal vi have et nyt”. I er nødt til at lave en kvalificeret vurdering af, hvad I med de rette automatiserede flows kan skabe af bedre kundefastholdelse og mersalg, og hvad dette beløber sig til i kroner og ører.

Lav en benhård plan for, hvordan du får flere permissions. Marketing automation er et volume-game. Antal kunder i basen er direkte proportionalt med den værdi du kan skabe.

Hvad er de typiske faldgruber i arbejdet med Marketing Automation?

Der er to typiske faldgruber ved arbejdet med Marketing Automation. Den første er ikke at have ressourcerne til marketing automation, men en forventning til, at automationen sker af sig selv. Det ér noget andet – og det kræver din tid og kompetence. 

Den anden faldgrube er et forkert valg af system, hvor systemet enten kan for lidt eller for meget. Hvis det kan for lidt, er datastrukturerne meget begrænsede, og de regler som kan sættes op, bliver dermed alt for simple. Hvis systemet kan for meget, kræver det mænd i hvide kitler.

Hvad er de tre største gevinster ved Marketing Automation?

Den største gevinst er en markant stigning i andelen af kunder, der engagerer sig eller endda køber på baggrund af aktuel kommunikation. Derudover er bedre kundeoplevelser, og at det også kører på dage, hvor alle er nede med influenza eller er på ferie, også store gevinster.

Skrevet af:

Liv Thøger

Relateret