Branchedirektør for DI Handel Annette Falberg glæder sig over, at  analysen viser, at der er ikke bare en, men flere gevinster at hente ved at digitalisere salget.

Sif Meincke
20.03.19 DI Handel Nyheder

B2B-websalg er efterspurgt og henter store gevinster

E-HANDEL: Spritny B2B e-handelsanalyse fra DI Handel viser, at websalg medfører store gevinster. En af de største gevinster er, at omsætning vokser, når salget går digitalt. Resultaterne af den nye analyse viser også, at næsten alle virksomheder i et eller andet omfang køber digitalt, og at B2B-kunder efterspørger bedre digitale købsmuligheder.

- I DI Handel glæder vi os over, de tydelige resultater for analysen viser, at der er ikke bare en, men flere gevinster at hente ved at digitalisere salget. Faktisk oplever hele 72 pct., at de får forbedret deres effektivitet, og 83 pct. opnår nye kunde- og distributionskanaler. B2B e-handelsanalysen viser også, at hele 82 pct. får styrket deres brand ved at sælge digitalt. Det fremgår tydeligt, at jo mere erfaring virksomhederne har med e-salg, jo større bliver gevinsterne, bl.a. i forhold til mersalg til eksisterende kunder, siger branchedirektør Annette Falberg fra DI Handel.

Status på det digitale salg viser, at den klassiske e-handel via webshops er den mest fremherskende model, idet 66 pct. har salg via egne webshops, 25 pct. har salg via EDI [elektronisk samhandel], og 20 pct. har salg via online markedspladser.

Læs også: Vil du i gang med e-handel og e-eksport?

Flere digitale salgskanaler og mere digitalt salg på tværs af værdikæden

- Analysen viser også nye takter, hvad angår antallet af salgskanaler. Mange har mere end en digital salgskanal, og heraf har hele 85 pct. en strategi herfor. Her er det vigtigt, at de nye omnichannel-strategier i højere og højere grad tænker i, at kunderne skal have let ved at navigere, uanset hvilken salgskanal de vælger, understreger Annette Falberg.

Det fremgår også af den nye B2B-ehandelsanalyse, at danske detail- og engrosvirksomheder generelt har et højt erfaringsniveau, for godt halvdelen har haft digitalt salg i mere end seks år. Til sammenligning er erfaringsniveauet hos fremstillingsvirksomheder på mellem et og to år.

- Vi ser dog tegn på, at også fremstillingsvirksomhederne forventer at komme i gang med digitalt salg i de kommende år, så der tegner sig et billede af mere digitalt salg på tværs af værdikæderne, siger Annette Falberg.

Læs også: Få hjælp til e-eksport

Kunderne efterspørger digitale køb, virksomheder efterlyser digitale kompetencer

- Vores nye analyse viser, at 27 pct. af  virksomhederne nævner kundernes efterspørgsel, som den vigtigste årsag til at sælge digitalt. Faktisk har godt 98 pct. foretaget digitale indkøb, og de køber primært slutprodukter, dvs. varer der sælges videre uden tilpasninger. Den vigtigste årsag til at købe digitalt er, at det letter indkøbsprocessen, siger Annette Falberg.

De primære årsager til, at virksomheder ikke indkøber mere digitalt er, at der ikke er mulighed for prisforhandlinger, og at indkøberne ønsker at bevare relationen til deres leverandører. Sidst, men ikke mindst skyldes det uhensigtsmæssige leverandør  webshop, der giver dårlige købsoplevelser.

Hos de medvirkende virksomheder er den største barriere for websalg, at de mangler den relevante viden eller medarbejdere, der kan udvikle området. Der er også en stor del af virksomhederne, der nævner udfordringer i forhold til lager- og logistiksystemer. Lidt færre nævner juridiske forhold og manglende opbakning fra ledelsen, som barrierer for at sælge digitalt.

Over 1.250 ledere i danske B2B-virksomheder har bidraget til analysen foretaget i samarbejde med analyseinstituttet Wilke.

Læs også: Er din webshop klar til at blive en digital markedsplads?

Hent analyserne her:

 

Relateret