27.03.19 DI Handel Nyheder

Danskerne er modne til e-handel med kunstig intelligens

E-HANDEL: Kunstig intelligens og stemmestyrede assistenter står på nippet til at revolutionere e-handlen. En ny analyse fra PostNord viser, at 31 pct. af forbrugerne i Norden er trygge ved den nye teknologi, og 29 pct. af danskerne er trygge ved at lade kunstig intelligens forny bestillingen af en vare på nettet, som man er løbet tør for.

 - Der er ingen tvivl om, at den næste store ting for nethandlen bliver kunstig intelligens. Teknologien er ved at være på plads, og undersøgelsen viser, at vi har en stor gruppe forbrugere, som også er klar til at gøre brug af den, siger Jørgen Fischer, e-handelsrådgiver hos PostNord.

- Købsrejsen drives i stigende grad af bekvemmelighed, og i de kommende år må vi forvente, at funktioner med kunstig intelligens, der sparer tid og energi for forbrugerne, bliver udbredt over en bred front, fortsætter Jørgen Fischer.

Læs også:

Den mest radikale ændring siden mobilens indtog

Brugen af kunstig intelligens kan bl.a. betyde, at rutineshoppingen erstattes af automatiseret proces, hvor der afgives en ny bestilling på et tidspunkt, der er fundet ved at analysere kundedata eller ved hjælp af f.eks. smarte hvidevarer. Det kan omfatte mange af de indkøb, forbrugeren foretager igen og igen, som toiletpapir, mælk og smør.

Kunstig intelligens kan også bidrage til at mindske returneringsgraden på tøj, hvilket i dag er en stor udfordring for e-handlen og klimaet. Hvis webshoppen får mulighed for at gemme information om kundens kropsmål, så kan de foreslå bl.a. tøj og sko, som har en perfekt pasform til den enkelte forbruger. Det føles måske grænseoverskridende, at skulle give sådanne oplysninger, men hele 45 pct. af de danske forbrugere føler sig tryg ved, at webshoppen har den slags data opbevaret.

- Vi er på et meget tidligt stadie med en helt ny teknologi, men det er vores bud, at kunstig intelligens vil medføre den mest radikale ændring af forbrugernes købsadfærd siden mobiltelefonens indtog, siger Jørgen Fischer.

Læs også: Opnå succes med e-business i 2019

Digitale assistenter til shopping 

Endnu er det dog kun 18 pct. af danskerne, der har en digital assistent, eller som kunne finde på at købe en. Det forventer Jørgen Fischer vil ændre sig i takt med, at webshops gør kunstig intelligens og stemmestyring til en mulighed for handel på nettet.

I USA forventes over halvdelen af alle husstande at have en fritstående digital assistent som Google Home eller Amazon Echo i 2022.

Den 10. og 11. april 2019 kan du i henholdsvis Odense og København høre alle analysens resultater til gratis arrangementet: ”Digitale retail trends 2019”. Her kan du også få den nyeste viden fra konferencerne NRF2019 og Shoptalk 2019.

Arrangementet om digitale retailtrends er afholdt. Find andre events, der kan være interessante for dig lige her: DI Handel events.

Katrine Jacobi
Skrevet af:

Katrine Jacobi

Relateret indhold