DI's websystemer er lukket for login søndag d. 26. maj pga. vedligeholdelse. Arrangementstilmelding og øvrige loginfunktioner vil være utilgængelige.

Advokat og Partner Heidi Højmark Helveg giver dig her svar på, hvordan du kan undgå ulovlig brug af billeder.

DI Handel Nyheder

Undgå ulovlig brug af billeder

MARKETING: Ved du hvilke billeder, du må bruge i din markedsføring? Advokat og partner Heidi Højmark Helveg giver dig svaret.

Må du bruge andres billeder i din markedsføring?

Udgangspunktet er, at det kræver samtykke fra fotografen. Fotografen er den, der har taget billedet - uanset dennes evner eller mangel på samme.

Den der har taget et billede, har retten til dette. Billedet må derfor ikke bruges af andre til markedsføring uden tilladelse fra fotografen.

Hvis du f.eks. finder et flot billede på de sociale medier, som du gerne vil bruge i din markedsføring, så skal du spørge om lov hos fotografen. Husk at du skal være helt konkret om, hvad du skal bruge billedet til, for aftalen gælder kun det, som du har spurgt om. 

Må jeg altid bruge mine egne billeder til markedsføring?

Det korte svar er: Nej, ikke altid.

Du har fotografretten til billeder, du selv har taget, og du kan derfor beslutte, at billederne må benyttes til markedsføring. Der kommer dog et stort MEN i forhold til motivet eller billedets indhold.

Billeder der bruges til markedsføring, må ikke krænke nogens rettigheder. 

Indtil kort før jul 2018 var der noget, der minder om en forståelse inden for reklamebranchen og dagligvarebranchen om, at man godt måtte anvende f.eks. brugskunst på reklamebilleder uden samtykke fra ophavsmanden, så længe genstanden ikke var velkendt eller fungerede som blikfang, men kun havde et praktisk formål. 

En model, der sad i et ophavsretligt beskyttet møbel, en tændt brændeovn i baggrunden eller mad serveret på en tallerken. En Højesteretsdom har sat en effektiv stopper for denne praksis. Sagen omhandlede en stor dagligvarekæde, der anvendte en brugskunstners service (tallerkener og skåle) til at præsentere den mad de solgte i supermarkedet. Højesteret udtalte, at den nævnte forståelse ikke er retligt bindende, og ophavsmænd til brugskunst skal derfor spørges om lov, inden deres værker bruges til markedsføring af andre.

Derfor: Tænk over, hvad du tager billeder af, når du skal bruge billederne i din markedsføring. Hvis andre har rettighederne til motiverne, skal du en tur omkring rettighedshaverne og have et samtykke, inden du går videre.

Har du andre juridiske spørgsmål?

Som medlem af DI Handel kan du få gratis juridisk vejledning inden for bl.a. e-handel og markedsføring. Læs mere om vores helpdesk og få svar på dine spørgsmål lige her: Helpdesk for juridisk vejledning

Skrevet af:

Advokat og Partner v/ Integra Advokater Heidi Højmark Helveg

Relateret