Steen Rasmussen er anerkendt som en af verdens førende eksperter i Google Analytics, og sammen med sine kollegaer hos IIH Nordic rådgiver han nogle af de største danske virksomheder om, hvordan de får mere ud af Google Analytics og deres data. Tirsdag den 30. april mellem 12.00 og 15.30 i Industriens Hus kan du komme på lynkursus.

DI Handel Nyheder

De tre største fejl du kan lave i Google Analytics

Den 30. april holder Dansk Industri kursus i Google Analytics. I den forbindelse giver kursets underviser Steen Rasmussen fra IIH Nordic dig her et overblik over de tre mest udbredte fejl i brugen af programmet.

Størstedelen af de danske virksomheder bruger efterhånden Google Analytics til at overvåge trafikken på deres websites. Programmet gør det nemt at kortlægge og analysere kundernes adfærd og værdsættes ofte for dets brugervenlighed Men det kan nemt gå galt, hvis man bruger programmet forkert.

Fejl #1: Du ser kun bagud i tiden

Ifølge Steen Rasmussen er det en udbredt begynderfejl kun at se bagud i tiden med Google Analytics. Programmet kan også bruges til at se fremad, hvis man anvender det rigtigt.

”Du går glip af et kæmpe forretningspotentiale, hvis du kun bruger Google Analytics til at analysere historiske data. Selvom du får indsigter serveret på et sølvfad, så er de intet værd, hvis du ikke formår at omsætte dem til fremtidig værdi for dig selv og dine kunder,” fortæller Steen Rasmussen til Dansk Industris interviewer.

Det gælder med andre ord om at bygge oven på gårsdagens data for at få det fulde potentiale ud af morgendagens. Du skal gå fra observatør til aktør, hvis du virkelig vil have gavn af Google Analytics. Men kan vi virkelig forudsige fremtiden?

”I morgen er ikke et mysterium, hvis du bruger indsigten fra Google Analytics rigtigt. Det er jo uvurderlig indsigt om din målgruppe, som blandt andet kan øge effektiviteten af din markedsføring. Og forbedre din fremtidige ROI på de digitale kanaler,” fortsætter han.

Læs også: Lynkursus i Google Analytics

Fejl #2: Du baserer dine beslutninger på ikke-valide data

Ifølge Steen Rasmussen tager du dog grueligt fejl, hvis du tror, at Google Analytics er svaret på alle dine problemer. For i sidste ende er det kun et værktøj, og værdien afhænger helt af, hvordan det bruges:

Et redskab er kun så godt som den, der bruger det. Forholder du dig ikke kritisk til data fra Google Analytics, eller ved du ikke, hvordan du skelner mellem valide og ikke-valide data, så risikerer du at tage afgørende beslutninger baseret på falske positiver. Det kan have uoverskuelige konsekvenser, hvis du ikke handler ud fra et retvisende billede af virkeligheden,” konstaterer han. Eksempelvis kan trafik data og kilde i Google Analytics være sat forkert op, så de slet ikke viser det du tror.

Læs også: Lynkursus i Google Analytics

Fejl #3: Du glemmer at indregne hele brugerrejsen

Den tredje udbredte begynderfejl er at glemme brugerrejsen – eller sin conversion funnel, som den hedder i Google Analytics. Enhver konvertering består nemlig af små trin, der tilsammen gør besøgende til kunder. Men hvis du kun ser på start- og sluttidspunkterne og glemmer midten, ved du ikke, hvad der virker og ikke virker på dit site.

Google Analytics viser et øjebliksbillede af den sidste del af en kunderejse, men denne del af rejsen er kun slutdestinationen. Forestil dig, at du tager på en rejse verden rundt uden en planlagt rute og til sidst gør landgang i fx Rio de Janeiro? Så vil det være logisk at antage, at det var din destination fra dag 1. Men kunderejsen er oftest lang og involverer mange forskellige vigtige touchpoints – både i den virkelige verden og for din kunde online. Er Google Analytics sat rigtigt op, har du mulighed for at få indsigt i, hvilke touchpoints i dine kunders rejse, der er altafgørende for den endelige konvertering. Altså hvorfor de ender hos dig. Eller i Rio.”

Steen Rasmussen er anerkendt som en af verdens førende eksperter i Google Analytics, og sammen med sine kollegaer hos IIH Nordic rådgiver han nogle af de største danske virksomheder om, hvordan de får mere ud af Google Analytics og deres data.

På kurset teamer han op med sin kollega, analytics-specialist Frederik Hestvang, når DI Handel holder lynkursus tirsdag den 30. april mellem 12.00 og 15.30 i Industriens Hus.

Der er fortsat et lille antal billetter tilbage, så du skal være hurtig, hvis du vil ”lære Google Analytics af de bedste”: Tilmeld dig her.

Skrevet af:

Liv Thøger

Relateret