Vicepresident ved Mirakl Robert Mahr mener, at fremtidens B2B handel inkluderer platforme.

03.04.19 DI Handel Nyheder

Hvad er din plads i platformsøkonomien?

E-HANDEL: B2B-købere er også B2C-kunder, og de ønsker i stigende grad den samme indkøbsoplevelse i deres arbejdsmiljø, som de møder i privatlivets forbrugerverden.

B2B-sektoren er traditionelt bygget op om langsigtet tillid mellem købere og sælgere, da produkterne er komplekse og ofte kræver rådgivning. Samtidig er indkøbsprocessen ofte baseret på forhandling, hvor sælgere fastsætter individuelle priser og betalingsbetingelser for hver kunde. Derfor har den digitale transformation af dette marked haltet efter udviklingen på B2C e-handelsmarked.

- Transformationen af B2B-markedet er i gang. Ifølge Forrester Research foretrækker B2B-købere at købe online og er vant til at lave arbejdsrelaterede køb på Amazon, fortalte Robert Mahr, Vicepresident ved Mirakl til vores Salgskonference den 02. maj 2019.

Læs også: Vil du i gang med e-handel og e-eksport?

Platforme er en del af fremtidens B2B handel

Transformationen kan også ses på tallene. B2B-markedspladser blomstrer, og to af de store aktører, Alibaba og Amazon, genererer henholdsvis 11 mia. USD og 4 mia. USD med deres platforme, selvom de har helt forskellige forretningsmodeller.

- B2B-køberes nye digitale virkelighed er kommet tæt på, og digitale markedsmodeller vil være en central spiller i fremtidens indkøbsoplevelser på B2B-markeder. ”First movers” vil få den største del af omsætningen, de næste virksomheder der ser lyset og rykker vil få en væsentlig mindre andel, og resten vil blive efterladt og skal kæmpe om ”krummerne”, fortalte Robert Mahr.

Læs også: Vær skeptisk overfor succes

Transformér din webshop til en digital markedsplads

Mens brugen af ​​markedspladser som Amazon og Alibaba øger kundens forventninger til at handle digitalt, er B2B-distributører også udsat for truslen om at blive ”omgået” og miste omsætning med flere og flere producenter, der sælger direkte til kunder via e-handel. B2B-distributører står med nogle vigtige strategiske valg.

- Du kan enten vælge at udnytte markedsmodellen og fortsætte med at give dine kunder den oplevelse, de forventer af dig eller køre videre som nu og blive konkurrenceudsat af producenter, der går direkte til dine kunder via fremtidens platforme, der vil tilbyde services, som du måske vil have svært ved at matche, sluttede Robert Mahr.

Læs også: Projekt om E-eksport via Online Markedspladser

Relateret