Rasmus Ankersen holdte oplæg til  Salgskonferencen den 02. maj 2019.

09.05.19 DI Handel Nyheder

Vær skeptisk overfor succes

Nokia tabte deres markedsandel fra 50 pct. til 3 pct. på få år, og hvis det kan ske for dem, kan det ske for alle.

”Vi bør behandle succes med lige så stor skepsis som fiasko”, fortalte Rasmus Ankersen, bestseller forfatter og bestyrelsesformand til vores Salgskonference den 02. maj 2019. Han mener, at det er vigtigt, at genopfinde sig selv og holde mageligheden ude, selvom det går godt.

- Vi antager, at gode resultater altid er konsekvensen af gode præstationer, men det er ikke altid tilfældet. Det er ikke nødvendigvis den bedste, der ”vinder”, fortalte han.

Læs også: Har du brug for inspiration eller viden? Se vores næste arrangementer.

Stil de hårde spørgsmål

Rasmus Ankersen mener derfor, at det er vigtigt stadig at stille hårde spørgsmål, når vi er succesfulde, for at vi forbliver succesfulde.

- Hvis man putter en frø i kogende vand, vil den hoppe ud, men hvis man putter en frø i en kold gryde og langsomt varmer gryden op, så vil den blive i vandet og blive kogt. Varmen kommer lidt efter lidt, så frøen når ikke at reagere. Det samme sker med virksomheder, fortalte Rasmus Ankersen.

Hvis en virksomhed har succes og ikke er skeptisk, kan den overse den brændende platform, der er på vej, og opdager dermed ikke faren før det er for sent. Rasmus Ankersen mener, at det kan imødekommes ved at bruge de rigtige tal og benchmarke sig mod de rigtige.

1.   Brug de rigtige tal

Der er to typer af præsentationsindikationer: Leading og lagging, der henholdsvis repræsenterer: ”Hvor er vi på vej hjem” og ”hvordan gjorde vi i går”. Virksomheder er rigtig gode til at måle lagging, men det viser kun virksomhedsresultaterne bagud. Hvis en virksomhed skal forholde sig til, hvorvidt de gør det rigtige, er de nødt til at kigge på, hvor de er på vej hen, ud fra det de gør. De må forholde sig til forecasts af deres handlinger.

2.    Benchmark dig mod de største 

De mest dødelige konkurrenter kommer ikke altid, hvor vi regner med, at de kommer fra. Google kom f.eks. fra en garage. Tænk derfor over hvilken industri I egentlig er i? I skal benchmarke jer mod nogen, der er bedre, så I derigennem selv kan skabe den brændende platform. Hvis man vil være nummer 1, så skal man tænke, som om man er nummer 2.

Læs også:  Har du brug for inspiration eller viden? Se vores næste arrangementer.

Relateret