Mød Jeppe Reiter Kjøgx, som er Head of Social ved kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese til vores event: Få succes med integreret B2B-markedsføring på LinkedIn

20.08.19 DI Handel Nyheder

Derfor bør LinkedIn være din foretrukne B2B-kanal

LinkedIn Campaign Manager byder på blot en tiendedel af Facebooks funktioner, og alligevel er priserne op til 10 gange højere på platformen. Denne knap så flatterende fordom hersker fortsat i de fleste danske marketingsafdelinger og forhindrer alt for mange B2B-virksomheder i at knække den kode, der kan gøre LinkedIn til en uvurderlig marketingkanal.

Hvis fordommene bliver lagt på hylden, så vil ni ud af ti B2B-virksomheder komme til at betragte LinkedIn som deres foretrukne marketingkanal. Det kræver dog bl.a. at virksomhederne styrker samarbejdet mellem marketing- og salgsafdelingen, udnytter platformens data optimalt og ikke fejlvurderer resultaterne på baggrund af de forkerte KPI’er.

Det mener Jeppe Reiter Kjøgx, som er Head of Social ved kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese.

Den 24. oktober 2019 er han én af oplægsholderne til morgenseminaret: Få succes med integreret B2B-markedsføring på LinkedIn.

- I årevis har marketers brokket sig over høje priser, fejl og begrænset funktionalitet på LinkedIn. Derfor har mange opgivet platformen, før de for alvor kom i gang og opdagede den værdi, der ligger i at kunne afgrænse målgrupper med afsæt i oplysninger som arbejdsplads, jobfunktion og virksomhedsstørrelse. Data vi kun finder på LinkedIn, siger Jeppe Reiter Kjøgx.

Den data har LinkedIn altid rummet, men særligt det sidste års tid er der kommet flere gode grunde til at satse på platformen, fordi nye annonceformater og kampagnemålsætninger er kommet til, og brugerbasen er vokset.

Læs mere om arrangementet: Få succes med integreret B2B-markedsføring på LinkedIn.

Spørg dig selv: Lader vi os styre af de rigtige KPI’er?

Det er dog stadig nemt at stemple LinkedIn som en alt for dyr platform at annoncere på, og det er et stykke hen ad vejen også sandt. CPM (prisen for 1.000 visninger) er høj – i visse målgrupper endda grænsende til abnorm – men i langt de fleste tilfælde er netop CPM den forkerte KPI at måle på, når en kampagne skal kategoriseres som enten dyr eller effektiv.

- Man begår en stor fejl, hvis man dømmer LinkedIn ude som kanal, fordi CPM i en given målgruppe er markant højere end på Facebook. Jeg vil endda sige, at man skal passe på med at lade en ellers glimrende KPI som pris pr. lead styre beslutninger om, hvordan marketingbudgettet skal fordeles på tværs af kanaler.

I stedet skal man grundigt overveje, om man kraftigt kan reducere antallet af metrics og KPI’er, man kigger på under og efter en kampagne og i stedet vælge den ene KPI, der bedst besvarer spørgsmålet om, hvilke kampagner og platforme, der skal investeres mest i.

- Det handler blandt andet om at måle på kvaliteten af sine leads og stille sig selv spørgsmål som: Konverterer vores leads fra LinkedIn bedre end leads fra Facebook? Og er den gennemsnitlige livstidsværdi for et lead en anden på LinkedIn end på Facebook? Hvis vi ikke stiller de rigtige spørgsmål til vores data, kan vi ende i en situation, hvor vi øger budgettet i en given kanal på en forkert baggrund, siger Jeppe Reiter Kjøgx.

Læs mere om arrangementet: Få succes med integreret B2B-markedsføring på LinkedIn.

Styrk samarbejdet mellem marketing og salg

På trods af en rivende digital udvikling de senere år har langt fra alle virksomheder automatiseret de processer, som kan måle kvalitet og værdi af leads i forskellige kanaler. Derfor kan en tæt dialog mellem marketing- og salgsafdelingen være afgørende for, om du får succes med markedsføring på LinkedIn.

- Vi har masser af brugbar data til rådighed i marketing, men vores kollegaer i salg sidder ofte med en anden type indsigter fra dialogen med leads og kunder, og den viden kan have stor værdi. Det kan være indsigt i de ord eller argumenter, der kan fange målgruppen i en copy tekst, men det kan også være uvurderligt input til den målgruppe, vi skal sammensætte i vores annonceværktøj, fortæller Jeppe Reiter Kjøgx.

Netop tæt dialog med en sælger har ført til en stor forbedring i en B2B-kampagne, han havde sat op på LinkedIn for et års tid siden.

- Kampagnen var allerede velfungerende og generede leads til en god pris, men salgsdialogerne afslørede, at vi måtte justere kravet til virksomhedsstørrelse og senioritetsniveau for de leads, vi arbejdede med. Målgruppen blev mindre, og prisen pr. lead steg en smule på LinkedIn, men vi kunne også konstatere at sælgeren lukkede dobbelt så mange salg som før, fortæller Jeppe Reiter Kjøgx.

Læs mere om arrangementet: Få succes med integreret B2B-markedsføring på LinkedIn.

Vil du vide mere?

Den 24. oktober 2019 kan du høre Jeppe Reiter Kjøgx fortælle meget mere om, hvordan du får succes med integreret B2B-markedsføring på LinkedIn. Tilmeld dig her.

Jeppe Reiter Kjøgx får selskab af Anders Ebdrup, kommunikationsrådgiver fra Geelmuyden Kiese, som fortæller om, hvorfor marketing, kommunikation og salg i højere grad bør tale sammen.

Derudover serverer Casper Rouchmann, Traffic Manager hos Templafy, sin step-by-step guide til, hvordan virksomheden reducerede deres cost pr. B2B-lead med 55% og samtidig hævede deres pipeline-værdi fra LinkedIn med 475%.

Læs mere om arrangementet og tilmeld dig lige her: Få succes med integreret B2B-markedsføring på LinkedIn.

 

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret