Analysen viser bl.a. at virksomheder, der har solgt via e-handel over længere tid oplever flere gevinster, hvilket betyder at webshoppen over tid og med tilpasninger bliver mere værdifuld for virksomhederne.

18.09.19 DI Handel Nyheder

Jo længere tid med e-handel, des større udbytte

Det koster tid og kræfter at komme i gang med e-handel, men gevinsterne kommer – det viser en ny e-handelsanalyse fra DI Handel med svar fra 914 danske virksomheder. Samtidig er indkøberne i høj grad online, både når de søger efter nye leverandører og skal foretage et køb, da de bl.a. mener, at købsprocessen via en webshop er hurtigere og lettere end det traditionelle offline køb.

DI Handel har i samarbejde med Wilke udarbejdet to analyser, som zoomer ind på, hvordan e-handel opleves fra 914 e-sælgende og e-købsvirksomheder. Analysen viser, at virksomheder, der har solgt via e-handel over længere tid oplever flere gevinster, hvilket betyder at webshoppen over tid og med tilpasninger bliver mere værdifuld for virksomhederne.

Lidt over halvdelen (51 pct.) af virksomhederne med online salg føler, at de, i høj grad eller i meget høj grad, får udbytte af online-satsningen. Der er samtidig en klar tendens til, at det oplevede udbytte stiger, jo længere virksomheden har været tilstede online. For de virksomheder, som har startet online salg for mindre end et år siden, er det 31 pct., der oplever at få udbytte af onlinesalg. For de virksomheder, der startede onlinesalget for 1-2 år siden, er det hver fjerde virksomhed (25 pct.), der oplever at få udbytte af satsningen. Omvendt er det hele 67 pct. af de virksomheder, som har solgt online mere end 10 år, der oplever at få udbytte af det.

Analysen dokumenterer derfor, at online salget giver virksomheden et oplevet udbytte. Men også at det tager tid, og at perioden efter hvedebrødsdagene for mange virksomheder er svær. Kun 3 pct. af samtlige virksomheder i undersøgelsen føler, at de slet ikke får udbytte af deres online salgskanaler.

- Det er helt tydeligt at e-handel giver virksomhederne et markant udbytte. Hos DI Handel har vi gennemgået over 3.800 virksomheders regnskaber og kan konstatere, at virksomheder med e-handel og e-eksport tjener op til 3 gange mere end virksomheder uden e-handel og e-eksport, siger Sidsel Dyrholm Holst, branchedirektør i DI Handel.

Læs også: Performanceanalyse 2019  

 

Køberne køber online og forventer, at mere indkøb bliver online i den kommende tid

Udover at de sælgende virksomheder oplever udbytte med online salget, så er virksomhedernes indkøbere også storforbrugere af de digitale kanaler.

Således foretager 75 pct. af indkøberne indkøb online, mens hele 83 pct. går online, når de skal søge efter nye leverandører. Branchemæssigt er det især fremstillingsvirksomhederne, som er mest tilbøjelige til at købe varer og serviceydelser på internettet, hvor 84 pct. oplyser, at de køber varer eller serviceydelser på internettet. Den laveste andel, der køber varer og serviceydelser på internettet, finder vi hos detailvirksomhederne, hvor tre ud af fem virksomheder (62 pct.) oplyser at gøre det. Engros- og servicevirksomheder har en lige stor andel, der køber online på 79 pct.

Læs også: Vejen til en bedre bundlinje 

De varetyper som oftest købes på nettet, er varer som indgår i virksomhedens løbende forbrug, som f.eks. computere, kontorartikler eller lignende. Denne varetype køber op mod 86 pct. af de, der handler på nettet. Varer, der indgår i produktionen, herunder reservedele, halvfabrikata, råvarer m.v., varer der sælges direkte videre, samt serviceydelser, købes på nettet af godt 40 pct. af virksomhederne.

Der er også udsigt til at virksomhederne i de kommende år vil flytte endnu mere køb over på nettet. Således forventer 37 pct. af virksomhederne i de kommende år vil købe mere på nettet.

- Findes dine produkter ikke på nettet, så findes de ikke! Hele købsrejsen for den professionelle indkøber har ændret sig drastisk. Ændringerne afspejler den personlige adfærd for e-handel. Det kan ses ved, at 82 pct. af alle offline køb har involveret online søgning i en eller anden grad. Det er derfor afgørende, at virksomhederne er der, hvor indkøberne er, slutter Sidsel Dyrholm Holst.

Download og læs hele analysen her: B2B e-handelsanalysen 2019

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret