Læs om fem B2B-trends, som virksomheder bør holde øje med, hvis de vil fange brugernes opmærksomhed på sociale medier.

10.09.19 DI Handel Nyheder

Fem B2B-trends på sociale medier, du skal holde øje med

Purpose-driven marketing, videoer, grupper, apps til direkte beskeder og chatbots er kraftig opadgående B2B-trends på sociale medier. Se hvad du skal gøre, for at være med.

- Omkring 80 pct. af alle internetbrugere benytter sociale medier, men de ønsker at se opslag fra deres familie og venner, ikke fra virksomheder. For at fange deres opmærksomhed, skal virksomhederne derfor være kreative og sørge for korrekt segmentering, fortalte Wiebke Leffers, Customer Strategist i Falcon.io på DI Handels fælles netværksdag den 29. august 2019 i Aarhus.

Læs også: Derfor bør LinkedIn være din foretrukne B2B-kanal

Her præsenterede hun fem B2B-trends, som virksomheder bør holde øje med, hvis de vil fange brugernes opmærksomhed på sociale medier.

1.       Purpose-driven marketing

Hvis du vil fange de 20-37 årige, er det vigtigt, at din virksomhed tager stilling – at der er en mening bag virksomheden. Der skal være et formål med dit brand og værdier bag. Formålet og værdierne skal ikke kun være synligt i jeres marketing eller CSR strategi – det skal gennemsyre virksomheden. Det formål I kommunikerer, bør være jeres kultur. Og det formål, den værdi, dét er rigtig godt materiale til jeres sociale medier.

2.       Videoer

Alle virksomheder bør investere i video marketing på sociale medier. Det er kommet for at blive, og både Facebook og Instagram fremmer videoer i deres algoritmer. Det er dog vigtigt, at I ikke bare producerer en masse videoer. I er nødt til at teste, hvad der virker for jeres målgruppe gennem den statistik, I kan tilgå. Hvornår stopper målgruppen med at se jeres videoer? Får I jeres budskab igennem, inden de springer fra? Brug statistikken til at blive bedre og skarpere – så I ikke spilder tid og penge på video marketing, der ikke virker.

 3.       Grupper

Sociale medier bliver mere og mere private, og der kan derfor findes guld i grupper på f.eks. LinkedIn og Facebook. I skal ikke bruge grupperne til at kommentere eller lave reklameopslag for jeres produkt eller service. I skal være i grupperne for at lytte. Grupperne er nemlig et godt sted, at lære din målgruppe at kende og de indsigter, du får om deres behov og bekymringer, kan du med fordel bruge i din markedsføring. Du kan også lave din egen gruppe, men så skal du være eksperten. 

Læs også: Lav indhold til sociale medier, der skaber engagement

4.       Apps til direkte beskeder

Her i 2019 bør marketers som minimum sigte mod, at udforske de muligheder, der kan ligge i apps til direkte beskeder, herunder undersøge hvordan I kan bruge dem i jeres relationsarbejde?

 5.       Chatbots

Købere vil have mulighed for at kommunikere 24/7 – og de ville egentlig også helst have haft svaret på deres forespørgsel i går. Ni ud af ti kunder foretrækker derfor apps til direkte beskeder til at kommunikere med virksomheder, som f.eks. Messenger. Chatbots på sociale medier kan hjælpe jer med at reducere ressourcer og løse mange ”problemer”, i tilfælde hvor forespørgslerne er simple og nemme, at forudsige.

Læs også: Digitale kanaler er afgørende, hvis nye kunder skal finde dig

Vil du vide mere om B2B-markedsføring på sociale medier?

Kom til inspirationsseminar om LinkedIn den 24. oktober i Industriens Hus (gratis for DI Handel medlemmer), og hør, hvordan du kan skabe bedre resultater ved at arbejde integreret med jeres LinkedIn.

Læs mere og tilmeld dig lige her: LinkedIn kursus 

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret