Margrethe Vestager får ny post som kommissær for både konkurrence og digitalisering

17.09.19 DI Handel Nyheder

Vestager skal ruste EU’s indre marked til den digitale tidsalder

DI Handel ønsker Margrethe Vestager tillykke med den nye post som kommissær for både konkurrence og digitalisering fra den 1. november 2019. De kommende fem år skal den danske EU-kommissær stå i spidsen for Europas digitale udvikling og samtidig stå vagt om konkurrencen i EU.

Margrethe Vestager kommer til indgå i kommissærkollegiet under ledelse af kommissionsformand Ursula von der Leyen, der tidligere har erklæret klima og digitalisering for politiske hovedprioriteter i EU. Danske virksomheder har ikke blot fået en ny EU-kommissær med samme modersmål, men også en stærk politiker i front med høje ambitioner for både digitalisering og konkurrence. 

- Vi ønsker stort tillykke til Margrethe Vestager, og glæder os til samarbejdet om at sikre de bedste vilkår for, at danske virksomheder kan udnytte digitaliseringens muligheder – ikke mindst online markedspladser og e-handel, siger branchedirektør, Sidsel Dyrholm Holst, DI Handel.

Læs også: Flere danske virksomheder sælger på nettet

Ét digitalt indre marked

I kraft af EU’s indre marked har danske virksomheder adgang til at handle med 20 millioner virksomheder og 500 millioner forbrugere. Omkring 560.000 danske job er direkte afhængige af efterspørgslen på det indre marked, der aftager omtrent to tredjedele af den samlede danske eksport. I dag er der et stort uudnyttet potentiale i det indre marked og også grund til bekymring, ifølge branchedirektør i DI Handel, Sidsel Dyrholm Holst.

- Både forbrugere og professionelle kunder rykker online, og her skal virksomhederne følge med. For få danske virksomheder har fokus på de eksportmuligheder, som e-handel giver. Hvis du ikke er til stede digitalt, så er du snart slet ikke med i opløbet. Derfor er det vigtigt, at vi får fuldendt det digitale indre marked og gør det lettere for virksomhederne at gribe de digitale muligheder.

Mens 26 pct. af de danske virksomheder sælger via e-handel er det kun 9 pct., der sælger til udlandet via denne kanal.

Vestager får ansvar for at ruste det indre marked til den digitale tidsalder og kommer blandt andet til at få ansvar for områder som kunstig intelligens (AI) og data.

- Data især, men også AI, er centrale komponenter i både e-handel og kundeservice allerede i dag. Det vil kun blive vigtigere, og derfor er det afgørende, at vi får sat de rigtige rammer omkring det, hvor vi finder det gyldne balancepunkt. Vi skal beskytte borgere og virksomheder og vi skal give europæiske virksomheder gode kort på hånden til at tage konkurrencen op mod virksomheder i resten af verden, slutter Sidsel Dyrholm Holst.

Læs også: Bestyrelsen må med på digitaliseringsrejsen

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret