Amazon har siden november 2014 været til stede på det hollandske marked.

22.01.20 DI Handel Nyheder

Amazon kommer til Holland og Sverige i 2020

I den seneste uge har der floreret et vedholdende rygte om, at online markedspladsen Amazon åbner i Holland. Henover weekenden er det blevet bekræftet, at rygtet holder stik: Amazons sælgere kan nu oprette varer, som de ønsker at sælge på den hollandske markedsplads. Samtidig bliver rygterne om Amazons entre i Sverige i 2020 mere vedholdende.

Amazon har siden november 2014 været til stede på det hollandske marked. De har dog primært solgt e-bøger- og underholdningsprodukter (software) på markedspladsen. I 2020 lancerer Amazon en mere omfattende shoppingoplevelse på amazon.nl., ved at udvide markedspladsen til også at indeholde fysiske varer. Den endelige opstartsdato i 2020 er dog endnu ikke offentliggjort.

Vi arbejder med mange virksomheder, der sælger på Amazons markedspladser og kan derfor ofte be- eller afkræfte rygterne. Rygtet om Amazons indtog på det hollandske marked blev bekræftet torsdag, hvor vi modtog en mail fra Amazon. Henover weekenden blev der åbnet op for, at vi kunne oprette varekort på den hollandske markedsplads”, siger Søren Kipling, CEO, Be-ahead.dk og fortsætter:

”Når man i forvejen sælger på en af Amazons platforme er det forholdsvis uproblematisk at åbne op for sluserne og sende varer ind på et nyt marked, såsom Holland. Da vi forventer, at der i begyndelsen vil være et begrænset udvalg af leverandører, giver dette mulighed for at sælge virkelig mange varer”, slutter Søren Kipling, CEO, Be-ahead.dk

Vil du vide mere om online markedspladser: Online markedspladser

Hvad betyder Amazon.nl for danske handelsvirksomheder?

Skal vi se positivt på amazon.nl-udvidelsen, kan det vise sig at være en god nyhed for de danske virksomheder, der endnu ikke sælger deres varer på et eksportmarked, og som nu kan få adgang til verdens største online markedsplads. At sælge på Amazons marketplace kan nemlig være et springbræt for virksomheder til at komme ind på det hollandske eksportmarked og få en smagsprøve på hvor stor efterspørgsel, der er på virksomhedens varer inden en større satsning på egne kanaler. Med Amazon.nl får danske virksomheder adgang til Amazons infrastruktur (kunder, logistik, betaling, kundeservice, etc.) og således ikke noget, virksomheden selv skal etablere.

Hos Real Coffee, der udvikler og sælger økologiske kaffe-kapsler, ser man et stort potentiale i, at Amazon åbner i Holland:

Vi er meget begejstrede for nyheden, fordi vi allerede har et stort salg i USA og UK. Holland ligner Danmark på mange måder. De hollandske forbrugere er også meget miljø- og økologibevidste, og vi får dagligt forespørgsler fra hollandske forbrugere, som ønsker at købe vores produkter. Det bliver muligt nu, og vi vil derfor også oprette et lager i Holland hos Amazon”, siger Lars Mansfeld-Giese, CEO, Real Coffee og fortsætter:

”Jeg ser det som en helt naturlig udvikling, at Skandinavien bliver det næste marked i rækken, da Amazon dermed dækker alle de store markeder”, slutter Lars Mansfeld-Giese, CEO, Real Coffee.

Læs også: Top seks Amazon læringspunkter fra en tysk B2B producent

Tiltagende rygter: Amazon kommer også til Sverige i 2020

Mastodonten beviser med udvidelsen af Amazon.nl, at selv et forholdsvis ”lille” marked med selvstændigt sprog kan være interessant. Norden er med andre ord ikke fredet for Amazons indtog. I 2019 kunne flere medier berette, at Amazon bygger et gigantisk lager uden for Borgstedt i Tyskland, kun 50 kilometer fra den danske grænse. Nu bekræfter tyske kilder tæt på DI Handel, at Amazon meget vel også kan starte op i Sverige i 2020.

”Holland er stadig forholdsvis langt væk fra Danmark, men såfremt Amazon kommer til Danmark/Sverige, skal de danske virksomheder forberede sig på skarp konkurrence. Det vil nemlig betyde, at tusindvis af sælgere på Amazons europæiske markedspladser får direkte adgang til de danske kunder. I DI Handel følger vi derfor det hollandske marked tæt, og vi holder et vågent øje med Amazons ageren, og hvad det betyder for de hollandske kunder og virksomheder”, siger Sidsel Dyrholm Holst, branchedirektør DI Handel.

Vigtigt med kvalificeret viden

Helt essentielt er det dog, at danske virksomheder får et etableret forretningsmæssig kendskab til Amazon, så de kan tage stilling til, om de ønsker at benytte de eksportmuligheder og den konkurrence, de udsættes for, i Amazon. Konkret er det fx vigtigt med viden, om virksomhedens varer allerede i dag sælges på Amazon, til hvilke priser og hvor hurtig leveringstiden er.

Det er ikke nødvendigvis alle, der skal sælge via en markedsplads, men det er vigtigt at forholde sig til muligheden. Vores danske virksomheder mangler kvalificeret viden om fordele og betingelser for at sælge på markedspladser, og det skal DI Handels og CBS’ projekt ”E-eksport via Online Markedspladser”, som er støttet af Industriens Fond, råde bod på. Projektet skal gøre de danske virksomheder mere opmærksomme på mulighederne. Vi skal bidrage med at give danske virksomheder mere viden om emnet, så de selv kan træffe kvalificerede beslutninger”, slutter Sidsel Dyrholm Holst, branchedirektør DI Handel.

Opdatering (29. juli 2020)

Siden denne artikel blev publiceret tilbage i januar, har Amazon åbnet for brand registrering i Sverige.

Det er således ikke længere et spørgsmål, om Amazon åbner i Sverige, men nærmere hvornår de åbner. Virksomheder som sælger på Amazon, kan nu registrere sit brand på deres kommende svenske markedsplads.

Læs mere om Amazons brand registrering i Sverige her, hvor du kan prøve de økonomiske beregnere, og se om det kan betale sig for jer at sælge via Amazon.

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret