Shaping New Tomorrow arbejder aktivt med deres omnichannel koncept med samme udtryk online og offline. Her ses deres butik i Aalborg.

27.10.20 DI Handel Nyheder

Fremtidens detailhandel: Den "nye" butik

On- og offline skal ikke være i konkurrence med hinanden, men spille sammen i morgendagens retail. Brandet Shaping New Tomorrow er med en 10-doblet omsætning på få år et glimrende eksempel på netop det.

Kampen om kunderne i fremtidens detailhandel synes at stå mellem on- eller offline. Fortællingen lyder, at både små og store butikker må dreje nøglen om grundet e-handlens heftige indtog og ditto udvikling - men det er ikke hele sandheden, mener CEO & Founding Partner i e-commercemarketing bureauet Kvantum Copenhagen Martin Jagd Graeser.:

"Det handler ikke om enten eller, men et både og. Debatten om online-handel, og hvordan retail skal fungere i praksis, bør ikke handle om online versus offline, men mere om helheden af den moderne forbrugers modus, når de handler og interagerer med dit brand, og hvor on- og offline arbejder sammen sømløst".

Ifølge Martin Jagd Graeser handler det om, at se samspillet mellem on- og offline som en kunderejse, der både inkorporerer fysisk og digital interaktion - fra butik til webshop - og den oplevelse, kunderne har mellem de to salgskanaler:

"Den "nye" butik er ikke blot sat i verden for at facilitere transaktioner, men for at skabe tillid mellem kunde og brand, tilbyde forbrugerne oplevelser som de vil huske, og ikke mindst skabe brand awareness. Det er en vital del af brand building at have butikker. Retail skal favne e-tail".

Læs også: Kvantums whitepaper: Hvor er morgendagens retail?

Grundlæggerne af Shaping New Tomorrow. Fra venstre Christian Aachmann, Christoffer Bak og Kasper Ulrich.

Butikkerne er vores største marketingskanal

Herretøjskonceptet Shaping New Tomorrow (SNT) er et glimrende eksempel på fremtidens detailhandel. Siden Løvens Hule på DR har SNT mere end 10-doblet deres omsætning til over 100 millioner kr. på markederne i Skandinavien, Tyskland og Holland.

Trods corona, har SNT planer om at åbne tredive nye butikker. De tror nemlig ikke på, at retail er dødt, men mener derimod, at traditionelle butikker "blot" skal omtænkes:

”Offline og online salgskanaler kan noget forskelligt, så for os er det ikke enten eller. Hvis vi kun havde fokuseret på vores butikker, så havde vi ikke oplevet den store vækst, som vi har. Vores webshop har givet os mulighed for at drive flere bestillinger, fordi vi ikke har været begrænset af geografi.”

”Omvendt er butikkerne vores største marketingskanal. Det er i butikken, at vores kunder får en oplevelse – det er her eksperterne arbejder, hvor kunden kan mærke komforten i vores herretøj og se sig selv i spejlet. Vi ville ikke kunne undvære nogen af dem, for de supporterer hinanden i kundens rejse”, fortæller Christoffer Bak, co-founder og CPO hos SNT.

Ifølge Christoffer handler mange af deres kunder på begge kanaler:

”Vi laver komfortabelt herretøj, hvorfor vores produkt skal mærkes, da vi sælger følelsen. Den ville vi aldrig kunne få online. Vi oplever derfor også, at vores kunder ofte starter i butikken, og derefter går online, for f.eks. at komme i butikken igen ved nye kollektioner.”

Læs også: Skal sociale medier være din næste salgskanal?

Ejerskab over alle salgskanaler er det bærende element

SNT arbejder derfor aktivt med deres omnichannel koncept og ønsker at kunderne får en ensartet oplevelse på tværs af deres platforme og kanaler:

”Vores online univers er båret af videoer, grafik og storytelling. Det har vi inkorporeret i vores butikker, så vores storytelling f.eks. går igen i frames i butikken og vores videoer, som gør vores produkter levende online, kører på en stor skærm i alle butikker – centralt placeret.”

”Derudover har vi integreret vores webshop i butikken ved hjælp af touchskærme i inventaret, hvor man direkte kan bestille vores produkter, hvis der f.eks. ikke er den størrelse man søger i butikken. Alt sammen elementer, der forhåbentlig giver vores gæster en ”browsing” oplevelse både online og offline”, siger Christoffer Bak.

Touchskærme i inventaret hos SNT giver gæster direkte adgang til webshoppen fra butikken.

Det bærende element i SNTs omnichannel koncept er dog ifølge Christoffer, at det kun er dem selv, der sælger deres produkter:

”Vi har fuld kontrol over alle salgskanaler, idet vi ikke har nogen eksterne forhandlere. Det betyder, at vi nemmere kan skabe en sammenhængende oplevelse på tværs af kanaler, men det betyder også, at vi har adgang til al data om vores kunder – kvalitativt og mere dybdegående i vores butikker, ’brækket ned’ i rå kvantitative data” online. Vi forstår dermed bedre deres mønstre og kunderejser, hvilket er et grundlæggende parameter for vores succes”, slutter Christoffer Bak.  

Læs også: 10 best practices i e-commerce 2020

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret