DI Handel har i samarbejde med Wilke spurgt 750 danske B2B-indkøbere om deres erfaringer og adfærd med digitalt indkøb.

21.10.20 DI Handel Nyheder

Hvad skal en B2B webshop kunne ifølge indkøberne?

Hvilke features og funktioner bør din webshop have, hvis du skal fange indkøbernes interesse? DI Handels seneste B2B-ehandelsanalyse afslører B2B indkøberes holdninger til webshopfunktioner, såsom log-in, synlige priser, generel brugervenlighed mv.

Viden om B2B e-handel har hidtil været begrænset. Derfor har DI Handel - i samarbejde med Wilke - spurgt 750 danske B2B-indkøbere om deres erfaringer og adfærd med digitalt indkøb. Det er fjerde gang, analysen bliver gennemført.

Pris og lagerstatus er vigtigt for indkøbere fra SMV’er

62 pct. af de adspurgte indkøbere, der handler digitalt, fravælger webshops uden pris og/eller lagerstatus. Det er hovedsageligt indkøbere fra små- og mellemstore virksomheder (62-63 pct.) og kategoriansvarlige (74 pct.), der ønsker synlig pris og lagerstatus, hvor det blandt de adspurgte indkøbsansvarlige blot er 54 pct.

Delte meninger om log-in

Der er delte meninger om, hvorvidt log-in er besværligt eller ej. Cirka en tredjedel af de digitalt handlende indkøbere mener, at log-in gør det mere besværligt at købe via B2B webshops, men en overvægt på 42 pct. gør ikke.

Billedet skifter dog, hvis man kigger på de indkøbere, der endnu ikke handler digitalt. Her mener 41 pct., at log-in gør den digitale indkøbsproces mere besværlig, hvorfor log-in kan vurderes som en funktionalitet i webshops, som agerer som en barriere for overvægten af B2B indkøbere, der for nuværende ikke indkøber digitalt.

Læs også: Nye tendenser i B2B indkøbernes digitale adfærd

Loyalitetsklubber er uden effekt

Loyalitetsklubber er der ifølge analysen kun få af de adspurgte B2B-indkøbere, der ønsker. Blot 20 pct. af de indkøbere, der handler digitalt, og 16 pct. af indkøbere, der ikke handler digitalt, er enige i udsagnet: ”Det vil øge min lyst til at købe ind hos en bestemt webshop, hvis der er en B2B loyalitetsklub for indkøberne”. 53 pct. af de digitalt indkøbene og 48 pct. af dem uden digitalt indkøb er uenige i udsagnet.

Over en tredjedel forventer mere af B2B end B2C webshops

35 pct. af de adspurgte indkøbere, der handler digitalt, har højere forventninger til en B2B webshop end til en B2C webshop, hvor 29 pct. ikke har. Omvendt har kun lidt over en femtedel af de adspurgte indkøbere, der ikke allerede handler digitalt, højere forventninger til en B2B webshop end til en B2C webshop. 

En lignende tendens gør sig gældende, når der tages stilling til udsagnet ”B2B webshops er som regel mindre brugervenlige end B2C webshops”. Her er der for virksomheder, der handler digitalt, 30 pct., der er enige, og 25 pct., der er uenige. For virksomhederne, hvor der ikke handles digitalt, er der 11 pct. der er enige og 17 pct. der er uenige. Interessant nok, er der dog 47 pct., der har svaret ”ved ikke”.

Download hele analysen

Er du medlem af DI Handel, har du mulighed for at downloade hele den nye B2B e-handelsanalyse 2020 lige her: B2B e-handelsanalysen (august) - Virksomhedernes digitale indkøb.

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret