Lanceringen betyder, at svenske forbrugere nu kan købe produkter fra svenske virksomheder på Amazon.se.

28.10.20 DI Handel Nyheder

Så er Amazon lige om hjørnet - er åbnet i Sverige

Så er amazon.se  netop åbnet for handel med svenskerne, som nu kan få varerne leveret gratis ved køb over SEK229, erfarer DI Handel, som er DI’s branchefællesskab for danske handelsvirksomheder. Danske forbrugere må vente lidt endnu på internetgiganten.

- Vi har længe forventet, at Amazon ville lancere inden Black Friday for at teste sitet henover efteråret, så det er klart og strømlinet til julehandlen 2020. Så vi forventer, at Amazon også vil etablere sig i Danmark inden længe, siger branchedirektør Sidsel Dyrholm Holst, DI Handel.

Lanceringen betyder, at svenske forbrugere nu på Amazon.se kan købe produkter fra svenske virksomheder som f.eks. Electrolux, Lagerhaus, OBH Nordica, Ellos, BRIO, Bonnierförlagen og Ifö. De svenske forbrugere får gratis forsendelse, hvis de handler for mere end SEK 229, men det gælder kun for varer, der sendes via Amazons eget lager.

- Mange af vores medlemmer er bekymret, og det er der ikke noget at sige til. I mange af de andre lande hvor Amazon er aktiv, herunder især i USA og Tyskland, har det vendt op og ned på handelsbranchen, og Amazon har opnået markante markedsandele, siger Sidsel Dyrholm Holst.

- Amazons åbning giver dog også gode muligheder for danske virksomheder, der ønsker e-eksport til Sverige og de andre markeder, hvor Amazon er til stede.

Læs også: Velkommen til Amazon på fair og lige vilkår

DI Handel oplyser, at priserne på amazon.se lige nu ser ud til at blive direkte konverteret fra priser i Euro. Det kan tyde på, at Amazon har valgt en såkaldt soft launch i Sverige. Derudover kan mange produkter umiddelbart stadig ikke købes af danske forbrugere. En kort test viser, at det ikke er muligt fra Danmark pt. at købe top 10 produkterne inden for legetøjskategorien. I vores korte test kunne vi kun bestille bøger med Danmark som leveringsadresse.

- Lanceringen af amazon.se betyder, at danske virksomheder for alvor skal i gang med at forberede sig. Mange har allerede gjort meget for at styrke deres e-handel og gribe de digitale muligheder, og nu skal endnu flere i gang, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Læs også: Tech-giganten Amazon planlægger dansk ekspansion

Det er dog vigtigt at de rette rammevilkår er tilstede og til gavn for en åben og fri konkurrence, til glæde for udbud og prisdannelse. Derfor støtter vi, og arbejder vi i DI for fornuftig regulering, som sikrer lige vilkår både for dem som sælger via online platforme og dem som ikke gør.”

Derudover kan svenskerne endnu ikke købe medlemskabet Prime, USA’s største medlemstjeneste. I modsætning til de britiske og tyske modeller markedsføres heller ikke Amazon Music eller hjemmehøjttaleren Amazon Echo.

I marts indtog Amazon Holland med en komplet markedsplads, og nu er turen kommet til Sverige. Allerede tilbage i 2017 svirrede rygterne om et muligt Amazon indtog i Norden, da mastodonten købte domænet Amazon.se. I juli åbnede de for registrering af brands i Sverige, og i august bekræftede Amazon så endelig i en pressemeddelelse, at et svensk website var etableret. 28. oktober 2020 gik Amazon.se live. Sverige er det syvende europæiske land, som Amazon indtager.

Læs også: Danskernes syn på online markedspladser 2019

Yderligere oplysninger fås hos Sidsel Dyrholm Holst, tlf. 2949 4649, e-mail sdy@di.dk, eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk 

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret