Den 19. november 2020 er Nicolaj Sandberg og Jeppe Conrad oplægsholdere på vores webinar om Social Commerce.

Colourbox
20.10.20 DI Handel Nyheder

Skal sociale medier være din næste salgskanal?

Med adgang til værdifuld data på sociale medier kan målrettet annoncering herigennem støtte op om hele købsrejsen. Det er derfor oplagt at overveje, hvorvidt man skal, og hvordan man kan øge sin forretning med salg via sociale medier.

Sociale medier har længe spillet en stor rolle i markedsføringen af webshops. I de senere år har udbredelsen af deciderede shoppefunktioner imidlertid gjort det lettere at bevæge sig helt ned i bunden af salgstragten. Det har affødt begrebet: Social Commerce, der dækker over alle aktiviteter på sociale medier, der bidrager målrettet til salg.

Ifølge medejer af Spasiba – The Social Agency Jeppe Conrad er mulighederne mange og potentialet stort, hvis man gør det rigtigt:

”Din virksomhed kan høste mange nye kunder og en øget omsætning i webshoppen, hvis man skræddersyr jeres annoncekampagner efter de data, man har til rådighed på sociale medier. Én af vores kampagnemodeller, der er målrettet salg, indeholder fx 48 forskellige annoncer per marked. Alle annoncer er designet til at ramme hver sin målgruppe ud fra kendskabsgraden til den givne virksomhed. Det betyder, at forskellige annoncer støtter op om hele købsrejsen.”

”Vi har bl.a. både annoncer, der introducerer virksomheden og/ eller produktet til potentielle målgrupper, der endnu ikke har kendskab til virksomheden, samt annoncer, der målrettet viser produkter, som en potentiel kunde aktivt har kigget på i webshoppen, men ikke har købt endnu. Vi rammer dermed den potentielle kunde, hvor kunden er – og det er dét sociale medier og deres data gør bedst”.

Læs også: 10 best practices i e-commerce 2020

Målbar værdi for forretningen

Hvorvidt det er en god forretning at investere i annoncering på sociale medier, kan udregnes via ROAS (Return on Ad Spend), hvilket fortæller forholdet mellem de penge, der bruges på medieindkøb, og den forhåbentlig øgede salgsomsætning, der kommer ud af det:

”Annoncering på sociale medier kan være en rigtig god forretning, men hvilket ROAS, din virksomhed skal jagte, afhænger af, hvilke produkter du sælger, og hvor meget avance du har per salg. Det vigtigste er altid at holde sit ROAS op imod salgsvolumen. Et højt ROAS er ikke nødvendigvis en succes, hvis det kun er på baggrund af få salg. Kunsten er at skabe rigtig mange salg kontinuerligt, til et ROAS der er fornuftigt forretningsmæssigt, hvis det skal have målbar værdi for forretningen”, fortæller Jeppe Conrad.

Ifølge medejer af Spasiba – The Social Agency Nicolaj Sandberg har de sociale medier et ønske om, at være så relevante overfor deres brugere som muligt:

”Der er mange misforståelser om fx Facebook-data, og hvordan disse data bruges generelt. Facebook akkumulerer konstant data ud fra brugernes adfærd. Disse data bliver automatisk brugt af Facebooks algoritmer til at afgøre, hvilke annoncer og organiske opslag du som bruger får præsenteret i dit feed på Instagram og Facebook. Facebooks forretning er baseret på brugere, og derfor gør Facebook naturligvis alt for, at det skal være relevant at benytte Facebook som bruger.”

Læs også: Sådan får du mere trafik til din webshop

En Social Media Manager skal have forretningsforståelse

Den største faldgrube Nicolaj og Jeppe oplever i arbejdet med Social Commerce, er manglende forståelse for potentialet og dermed utilstrækkelig prioritering af interne ressourcer:

”Vi ser til stadighed store virksomheder, som har overladt ansvaret for deres sociale medier til medarbejdere uden erfaring eller forretningsforståelse. Titlen som Social Media Manager tiltrækker ofte helt unge mennesker, der ønsker, at blive ”influencere”, hvilket er 100 pct. fejlcastet i forhold til, at løfte dét ansvar, der ligger i udviklingen af en forretning på sociale medier. Der ligger en lang række opgaver og eksistentielle spørgsmål, som skal besvares i arbejdet med sociale medier, forud for simpel eksekvering. Det er derfor vigtigt, at virksomhederne tildeler de rette ressourcer, hvis de ønsker, at sociale medier skal blive en reel salgskanal”, slutter Jeppe Conrad.

Læs også: Juridisk viden om online markedsføring

Vil du vide mere om Social Commerce?

Den 19. november 2020 er Nicolaj Sandberg og Jeppe Conrad oplægsholdere på vores webinar om Social Commerce. Her kan du blive klogere, hvad social commerce kan, og hvordan du kommer i gang. Her vil Jeppe og Nicolaj bl.a. komme ind på:

  • Hvorfor giver det mening?
  • Hvordan gør man?
  • Og hvornår er det godt nok?

Det er gratis at deltage for medlemmer af Dansk Industri. Læs mere og tilmeld dig lige her: Social Commerce: Salg via Sociale medier.

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret