HEVEA er på Amazon, fordi de ønsker at gøre en forskel for planeten – og så må de være, hvor forbrugerne er.

17.11.20 DI Handel Nyheder

Amazon som eksportkanal: En sælgers historie

Fra hovedkontoret i Dragør eksporterer ægteparret Terese og Torben Hoffeldt produkter fra deres virksomhed HEVEA til store dele af Europa, USA, Canada og Australien. 20 pct. af omsætningen kommer fra salg via platformen Amazon.

Siden 2007 har det danske brand HEVEA fremstillet babyting, hundelegetøj og menstruationskopper i naturgummi fra Hevea-træet. 20 pct. af deres omsætning kommer fra salg via platformen Amazon:

”For nærværende står vi til at vækste 125 pct. på Amazon i år i forhold til 2019. Vores største marked er USA, som udgør 50 pct. af vores Amazonsalg, hvor Tyskland og Canada er de markeder, hvor vi oplever størst vækst”, fortæller Torben Hoffeldt.

Eksporteventyret startede dog et helt andet sted:

”Vi startede med den ’typiske’ forretningsmodel. Vi fandt distributører og agenter på de markeder, hvorpå vi ønskede at være tilstede. Nethandel var ikke så stort dengang, så det var en udmærket forretningsmodel, bortset fra at vi måske ikke var helt dygtige nok til at vælge de rigtige distributører. Salget løb simpelthen udenom os. Men til trods holdt vi fast i den model indtil for få år siden”, fortæller Torben Hoffeldt.

Læs også: Vestager retter anklage mod Amazon om dobbeltrolle

Fra 45 til 5 distributører

De seneste år er nethandlen steget markant. Blot i Danmark har detailbranchen siden 2018 oplevet en stigning i omsætningen via websalg på 7,4 procentpoint.

Også HEVEA kunne mærke, at deres forbrugere rykkede online:

”For tre år siden konkluderede vi, at den traditionelle forretningsmodel ikke var den rigtige for os. Vi skar drastisk ned i antallet af distributører fra 45 til de nuværende 5, og begyndte aktivt at sælge vores produkter på Amazon. Vi ønsker at gøre en forskel for planeten med vores produkter af naturgummi, der er et alternativ til silikone, plastik og andre petrokemiske materialer – og så skal vi være, hvor vores forbrugere er – og det er bl.a. på Amazon.”

Amazon er det sidste halvandet år blevet et indsatsområde for HEVEA.

Amazon som indsatsområde

Det sidste halvandet år er Amazon blevet et indsatsområde for HEVEA. De har derfor ansat en medarbejder i Danmark, der bruger størstedelen af tiden på markedspladser. De har også etableret et samarbejde med et Amazon-fokuseret bureau i Utah, USA, der driver deres listings og analyserer forbrugeradfærd, samt klikpriser, i samarbejde med medarbejderen i Danmark:

”Vores samarbejde med bureauet i USA foregår primært på en kommunikationsplatform, hvor vi skriver sammen hver dag. Vi har derudover ugentlige møder. Det fungerer rigtig godt, men det kræver også en stor indsats fra vores side,” fortæller Torben Hoffeldt.

Læs også: Så er Amazon lige om hjørnet - er åbnet i Sverige

Amazon kan ikke stå alene

Selvom HEVEA oplever markant vækst gennem Amazon, slår Torben Hoffeldt fast, at platformen ikke kan stå alene:

Man kan ikke kun sælge via Amazon. Amazon er derfor for os et supplement til vores fysiske salg. Communications Director i HEVEA, Torben Hoffeldt

”Der er en del luner ved at arbejde med Amazon. Hvis Amazon ønsker, at der skal være ændringer i listinger eller salg, så gør de det bare. Et eksempel er, at vi i vores produkttekster skrev ”non-toxic”. Da Amazon så flaggede alt, der hed ”toxic”, forsvandt alle vores listings. Og man har jo hørt flere historier om, hvordan Amazon angiveligt drager fordel af al den data, som de har til rådighed, og som de ikke deler. På den måde er Amazon ret stringente – og bestemte, hvorfor Amazon heller ikke må være vores eneste salgskanal.”

HEVEA sælger også deres produkter i mange fysiske butikker på udvalgte eksportmarkeder. Her har de på flere markeder Country Managers tilknyttet, der håndterer salget til retailers:

”Vi får også forespørgsler fra andre platforme, og vi regner selvfølgelig altid på, om det er rentabelt for os. For nuværende er det ikke, men jeg forventer, at vi kommer til at være på andre platforme i fremtiden. Der er helt klart plads til forbedring i vores eksport. Markedet ændrer sig hele tiden, og vi justerer løbende vores målsætninger. Hvis man kigger på markedet, er der rigtig god plads til os, så vores opgave er, at ramme forbrugerne. Så vi følger dem, hvor de er – nu og fremadrettet”, slutter Torben Hoffeldt.

Læs også: Velkommen til Amazon på fair og lige vilkår

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret