Opmærksomheden var stor fra de deltagende virksomheder, da CEO Michael Harboe fra tech-virksomheden Virsabi var oplægsholder på workshoppen: "Styrk jeres salg".

02.11.20 DI Handel Nyheder

Er virtuelle virkemidler i salget "the new normal"?

Virtual- og Augmented Reality kan fremme dit salg og hjælpe potentielle kunder med at tage købsbeslutningen - på afstand.

Corona har sat en allerede stigende digitaliseringsdagsorden i danske virksomheder i femte gear.

Opmærksomheden var derfor stor fra de deltagende virksomheder, da CEO Michael Harboe fra tech-virksomheden Virsabi, der udvikler VR og AR content til virksomheder, var oplægsholder på workshoppen: "Styrk jeres salg" - et resultat af forskningsprojektet Morgendagens Salg.

"Virtual- og Augmented Reality kan hjælpe din virksomhed med at differentiere sig fra sine konkurrenter - for hvad gør vi, når kunderne ikke længere kommer fysisk? Teknologien er her et redskab til at skabe forretningsværdi", startede Michael Harboe.

5 teknologier, I skal holde øje med

Ifølge Michael Harboe er der især fem teknologier, som er værd at holde øje med:

  1. 360 grader video: Videooptagelser, hvor der bruges specielle kameraer, der kan "kigge" hele vejen rundt og ikke bare lige frem som på TV.
  2. Virtual reality: Virtual reality er en teknologi, som tillader en given bruger at medvirke i et computerstimuleret miljø. Med VR skabes en illusion i form af lyd og billede, som frembringer en virtuel verden, som brugeren oplever at være en del af. Med VR-teknologien benyttes VR-briller, som omslutter dit synsfelt, så du udelukkende oplever den virtuelle verden og er afskåret fra ’virkeligheden’. Man føler virkelig man er et andet sted.
  3. Augmented reality: Teknologien giver brugeren et udvidet syn på virkeligheden, hvor du igennem en skærm ser computergenerede 3D modeller, du ser billeder, høre lyd eller anden data oven på den faktiske virkelighed. Gennem AR-briller og apps på mobile enheder ser brugeren altså virkeligheden, som den er, men der bliver bygget et ekstra lag oven på, som fx Pokemon Go.
  4. Augmented Projection: En teknologi uden AR-briller, men hvor meget præcise og skarpe projektorer lyser på overflader i den faktiske virkelighed og får overfalder til at sende budskaber, eller til at se levende ud eller forandre farve og strukturer – eksempelvis kan det få en hvid bil i en biludstilling til at skifte farve.
  5. Virtual Production: En teknologi, hvor almindelig videoproduktion foregår foran en kæmpe LED skærm, på hvilken en hvilken som helst lokation eller visualisering skaber rummet for optagelsen. Står en person så imellem kamera og skærmen, så skabes illusionen at personen faktisk er et helt andet sted. Det er langt billigere end at rejse til locations eller lave fysiske baggrunde.

"Teknologien er ikke ny, men nu hvor batterierne og computerkraften er på plads, er mulighederne tilsvarende store", fortalte han.

Mange virksomheder er allerede i gang

Michael Harboe gav i sit oplæg talrige eksempler på virksomheder, der allerede bruger teknologien i deres daglige arbejde:

"B2B virksomheden Desmi bruger AR til at præsentere avanceret teknologi ved at sætte deres produkter ind i en fysisk virkelighed, som deres potentielle kunder kan tilgå gennem en mobiltelefon."

"En indretningsvirksomhed, som indretter sundhedsklinikker kan 'on the fly' indrette med en iPad. De tager blot tabletten frem og placerer alle møblerne i klinikken, så den potentielle kunde kan involveres "in process" og bestille det færdige "produkt" med det samme. Og ja, det kunne lige så godt være et køkken."

"Jabra, der sælger headsets og høretelefoner, giver potentielle kunder en guidet tur 'behind the scenes' med hjælp fra 360 grader video".

"En anden virksomhed har grundet lukkede messer valgt, at sende "sansekasser" hjem til professionelle indkøbere med samples og briller."

"Og så har designvirksomheden Louis Poulsen udviklet en app, hvor potentielle kunder via mobiltelefonen kan placere deres produkter i eget hjem. Og forelske sig - hjemmefra."

"Det handler i bund og grund om at nudge potentielle kunder til at tage en beslutning om køb, og her kan brug af teknologi have stor værdi. Det er realistisk, og det sælger - især nu, hvor kunden ikke kan komme til os, men hvor vi virtuelt kan komme til dem", fortalte Michael Harboe.

Nye forventninger fra kunderne

Ifølge Michael Harboe skal de danske virksomheder ikke vente for længe med at kigge mod teknologiens muligheder:

"Jo flere virksomheder, der benytter teknologi i salget, jo flere kunder forventer det. Amazon, som er topaktuel i Danmark lige nu, bruger fx AR view i deres app, så deres kunder kan se x produkt i deres egen stue. De skaber nye forventninger hos kunderne - som de tager med til andre virksomheder, de handler hos."

Shoppers want experiences, not products on shelves -They want a more engaging retail experience that is entertaining and rewarding in itself. Michael Harboe, Virsabi

Michael Harboes bedste råd til danske virksomheder er at gøre "noget":

"Det kan være en god idé for enhver virksomhed, at snuse til og vurdere strategisk, hvor teknologi vil give mening i ens forretningsmodel, så man kan imødekomme de nye forventninger, der må komme" sluttede han.

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret