Betalingsindustrien har nu udrullet SCA. Alle dine kunder vil derfor nu møde en to-faktor-godkendelse ved betaling.

19.01.21 DI Handel Nyheder

Kender dine kunder det nye betalingsflow i din webshop?

Bankerne har nu udrullet og aktiveret stærk kundeautentifikation (SCA) i forbindelse med onlinekøb. Det betyder, at dine kunder oplever et nyt betalingsflow ved køb i din webshop. Det er derfor vigtigt, at du informerer dine kunder, så du ikke mister konverteringer, samtidig med at du holder øje med, at dine betalingstransaktioner gennemføres.

SCA i din webshop

Betalingsindustrien har nu udrullet SCA. Alle dine kunder vil derfor nu møde en to-faktor-godkendelse ved betaling. Det betyder, at de skal bruge NemID (nøgleapp eller nøgleviser) eller sms og kodeord ved køb. Afvisninger af betalinger, der ikke lever op til SCA, er slået til per 11. januar. 

I forbindelse med implementeringen af SCA har der nogle steder i betalingsflowet været tekniske udfordringer. Der bliver dog arbejdet på højtryk i alle dele af værdikæden for at løse dem. Hvis din virksomhed oplever specifikke problemer med dine onlinebetalinger, så kontakt gerne DI Handel.

Læs også: Undgå at din webshop mister betalinger per 01/01-21

Undgå at miste konverteringer

Ændringen af betalingsflowet kan undre dine kunder. Det er derfor vigtigt, at du informerer dine kunder om de nye regler for at undgå at miste konverteringer i din webshop.

Vi anbefaler, at du informerer positivt om ændringen, bl.a. ved at italesætte, at det vil være sværere for svindlere at misbruge fx kortoplysninger efter denne ændring, da den ekstra godkendelse er med til at sikre, at det er kunden, der er ved at købe varen. 

Mange banker og andre interessenter har kommunikeret om det nye betalingsflow. Du kan læse, hvad de har kommunikeret på nedenstående links:

Læs også: Der er blæst til kamp mod farlige produkter på nettet

Har du spørgsmål eller problemer med SCA?

Har du som medlem af DI Handel spørgsmål til reglerne eller oplever udfordringer i forbindelse med gennemførsel af online betalinger, er du velkommen til at kontakte seniorchefkonsulent Ulla Scherfig Gilberg på tlf. 3377 3917 eller mail usg@di.dk

Læs et uddybende notat fra betalingsrådet under Nationalbanken om SCA her.

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

STÆRK KUNDE-AUTENTI-FIKATION (SCA)

Den 14. september 2019 trådte reglerne om stærk kundeautentifikation i kraft. Finanstilsynet har af flere omgange forlænget fristen for, hvornår de ville føre aktivt tilsyn med overholdelse af reglerne, men det blev tilbage i oktober slået fast, at det bliver fra den 11. januar 2021.

Stærk kundeautentifikation er indført for at gøre elektroniske betalinger mere sikre, og er en procedure til at sikre, at den der foretager betalingen, også er den der ejer betalingsmidlet. Det indebærer, at der skal bruges mindst to faktorer til at godkende en betaling. De to faktorer skal være noget betaleren ved (f.eks. et password), noget betaleren er (f.eks. et fingeraftryk) eller noget betaleren har (f.eks. et betalingskort).

Katrine Jacobi
Skrevet af:

Katrine Jacobi

Relateret indhold