LinkedIn er en oplagt kanal at kaste sig over i B2B salg, da den giver sælgere mulighed for, at ”varme” salgsemner op, før de tager kontakt til dem.

16.11.20 DI Handel Nyheder

LinkedIn er uundværligt i fremtidens B2B salg

Salg er i dag langt mere end kold kanvas. Flere undersøgelser viser, at indkøbere foretager en stor del af købsrejsen på egen hånd. Via LinkedIn kan du hjælpe med at styre, hvilket indhold de møder.

LinkedIn er en oplagt kanal at kaste sig over i B2B salg, da den giver sælgere mulighed for, at ”varme” salgsemner op, før de tager kontakt til dem. Her kan de vise at de forstår kundens forretning eller hele rammen for det behov deres produkt eller ydelse taler ind i:

”LinkedIn er et kraftfuldt værktøj, som de færreste danske virksomheder har fået øjnene op for. I Danmark er der to millioner mennesker på LinkedIn, hvilket gør det til en platform med et stort salgspotentiale”, fortalte Jacob Elton fra LinkedInsider, da han var oplægsholder på DI Handels webinar om LinkedIn den 19. oktober 2020.

Ifølge ham, er LinkedIn nødvendigt for fremtidens salg:

”Kunden har fået langt mere magt, og sælgerne er ikke med i købsprocessen på samme måde som tidligere. Det er derfor vigtigt at tilpasse sig og komme så tæt på virkeligheden som overhovedet muligt. I skal være der hvor jeres kunder er, og jeres kunder er tilstede på LinkedIn”, fortalte han.

Læs også: Visma: Sælgerne skal være ét skridt foran

Jacobs fire bedste tips til LinkedIn

1. Del og vær aktiv

To millioner mennesker er på LinkedIn, men kun 5 pct. deler noget fra måned til måned. De resterende 95 pct. kigger på, hvad de sidste 5 pct. poster. Del noget mere og kom over i de 5 pct., som deler og er aktive på LinkedIn, så du har en professionel og fast tilstedeværelse på LinkedIn – og vil være top of mind hos kunderne. Brug tid på det. Jeg plejer at sammenligne det med et fitnesskort. Hvis du ikke bruger det, så sker der ikke noget.

2. Hav et godt profilbillede

Når du er på LinkedIn, så er du i øjenhøjde med andre, fordi I har et professionelt profilbillede og derfor kan se ”hinanden i øjnene”. Selvom I ikke kan se hinanden, kan I få en fornemmelse

af, hvem I har med at gøre. Sørg derfor for at have et professionelt profilbillede. Jeres profilbillede er det vigtigste på jeres profil, da det er her folk kan føle sig hjemme og få en følelse af, hvem de er i kontakt med.

3. Brug videoer

Lav og del videoer på LinkedIn. Størstedelen af nyhedsflowet på LinkedIn er videoer. Du skal hele tiden sørge for at andre personer får en lille ”smagsprøve” af dig, så de kan lære dig at kende før de får en relation til dig i den virkelige verden. Dermed bliver det også langt nemmere, når du ringer dem op, da de så på forhånd ved, hvem det er.

4. Opbyg et netværk

Vi går på LinkedIn, for at netværke med andre. Hvis du vil netværke, er mit bedste råd, at søge nye kunder frem, derefter besøge deres profil, afvente hvem der besøger dig tilbage, og så connecte med dem – for til sidst skrive til dem. For at søge efter nye kunder skal du dog først finde ud af, hvem din målgruppe er – søg efter titel, branche, og hvor i landet de befinder sig.

Læs også: Brug af kundedata kan løfte salget

Se eller gense webinaret lige her:

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret