Fredag den 27. november rammer den amerikansk-importerede tradition Black Friday igen Danmark.

24.11.20 DI Handel Nyheder

Nordjyder vil bruge flest penge på Black Friday

Nordjyderne bruger flest penge på Black Friday, mænd bruger flere penge end kvinder og de unge forventer at bruge færrest penge. Det er nogle af resultaterne fra en ny rundspørge blandt danskerne om deres forventninger til indkøb på Black Friday, som DI Handel har fået foretaget.

Fredag den 27. november rammer den amerikansk-importerede tradition Black Friday igen Danmark, der i mange år har toppet listen over rekordhandelsdage i den danske detailhandel. I år forventes den store tilbudsdag at slå alle rekorder. 6 ud af 10 danskere forventer at foretage køb til Black Friday, viser en ny rundspørge fra DI Handel.

- Vi er glade for, at købelysten blandt danskerne er intakt på trods af corona. Det er vigtigt for detailhandlen og den danske beskæftigelse, siger branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst.

Læs også: Undgå at din webshop mister betalinger per 11.01.21

Hvem køber hvad?

Region Nordjylland ligger i top i rundspørgen, når det handler om hvem der forventer af bruge flest penge. Nordjyderne forventer at bruge godt 2.600 kr. I den anden ende af skalaen finder man Region Sjælland. Sjællænderne forventer kun at bruge godt 1.400 kr. på Black Friday.

Her bruger de flest penge:

  1. Nordjylland – 2.617 kr.
  2. Midtjylland – 1.968 kr.
  3. Hovedstaden – 1.877 kr.
  4. Syddanmark – 1.842 kr.
  5. Sjælland – 1.444 kr.

Også når det gælder køn, er der markante forskelle i DI Handel rundspørge. De danske mænd forventer at bruge 2.189 kr. på årets Black Friday, hvor kvinderne blot har et forventet forbrug på 1.647 kr. Mændene vil altså bruge 33 pct. flere penge end kvinderne. Det hænger bl.a. sammen med at mændenes favoritter er dyre forbrugsgoder, såsom elektronik.

Kigger man på alderen af de købelystne danskere, er det især aldersgruppen 50-59, der skruer op for forbruget på Black Friday med et forventet forbrug på 2.544 kr. De unge mellem 18-29 år forventer derimod blot at bruge 1.620 kr.

Danskernes top 5 produkter til Black Friday:

  1. Tøj, Sko og tilbehør, 45 pct.
  2. Elektronik og el-udstyr, 36 pct.
  3. Personlig pleje, 22 pct.
  4. Bolig- og køkkenudstyr, 17 pct.
  5. Legetøj og babyudstyr, 14 pct.

Salget rykker online

I år forventer flere forbrugere at flytte deres indkøb på Black Friday fra fysiske butikker til webshops. 54 pct. af Black Friday-salget forventes at foregå primært digitalt. 

- Vores undersøgelse understøtter i høj grad, at flere danskere har taget onlinehandel til sig. Det er derfor vigtigt, at virksomheder sørger for at skrue op for kapaciteten på deres webshop, så den store kundestrøm kan betjenes uden problemer, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Læs også: Black Friday er også nået B2B

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Katrine Jacobi
Skrevet af:

Katrine Jacobi

Relateret indhold