Erhvervsprofil og CMO i Bygma Lasse Weien Svendsen kigger ind i krystalkuglen.

16.12.20 DI Handel Nyheder

Bæredygtighed: Fra megatrend til præmis i 2021

En stigende miljøbevidsthed og grøn efterspørgsel fra både B2B og B2C kunder har sat realiseringen af verdensmålene og bæredygtighedsmålsætninger på dagsordenen hos danske virksomheder, men hvordan ser bæredygtig handel ud i 2021? Erhvervsprofil og CMO i Bygma Lasse Weien Svendsen kigger ind i krystalkuglen.

Danske handelsvirksomheder har meget at byde på, når det drejer sig om at skabe en bedre og mere bæredygtig udvikling i verden, og vi ser en tydelig tendens til, at markedet kræver fokus på bæredygtige produkter og ydelser. Senest har Regeringen kommet med et udspil til en grøn skattereform, der skal bidrage til, at Danmark når det ambitiøse mål om 70 procents CO-reduktion i 2030, som DI og erhvervslivet står bag.

En virksomhed, der har oprustet sit fokus på bæredygtighed og bæredygtigt byggeri er Bygma. De har bl.a. uddannet over 200 medarbejdere til ”bæredygtighedsambassadører”, stillet krav til deres leverandører om miljøbevidsthed og igangsat mere end 100 CSR initiativer.

Marketingdirektør (CMO) i Bygma Lasse Weien Svendsen giver her sit bud på fire trends for bæredygtighed handel i 2021:

1. Konkret og målbart

Allerede i 2020 så vi tendenser til at bæredygtighed blev mere konkret, og det vil helt sikkert være en trend der fortsætter i 2021. Kunderne stiller større krav til, at der er handling og dokumentation bag de bæredygtige initiativer, så de kan se, at det reelt gør en forskel og ikke bare er green washing og lånte fjer.

Derfor vil der blive stillet større krav til virksomhederne ift. konkrete mål og planer fx reduktion af CO2-udledning. Der vil også blive stillet krav til, at der tages ansvar og handling ift. virksomhederne selv, deres leverandører, og hvordan de kan påvirke kunder til at træffe bæredygtige valg.

Bæredygtighed i handel anno 2021 går fra megatrend til en præmis.

Læs også: Tre gode råd til Verdensmål i praksis

2. Cirkulær økonomi

Der vil være endnu større fokus på cirkulær økonomi, fordi efterspørgslen på genanvendelse af genbrugsmaterialer stiger. Kun ved en samlet indsats kan vi nå Regeringens og Danmarks samlede klimamål. Vi kommer til at se større agilitet hos virksomheder, flere vil tænke ud af boksen, flere vil tilbyde samlede (og demonterbare) løsninger, og der vil komme flere samarbejdsformer på tværs af brancher for bedre at kunne udnytte de ressourcer, vi har adgang til, samt hinandens kompetencer.

Denne tendens vil stille større krav til sporbarhed af bæredygtighed, og for at få det fulde overblik over alle materialer - fx byggematerialer, der bygges ind i byggeriet - vil vi også komme til at se flere arbejde med implementering af fx materialepas.

Læs også: Verdensmålsnetværk for marketing- og salgschefer

3. Simplificering og dokumentation

Simplificering og dokumentation er også to trends jeg ser som afgørende i 2021. Det er vigtigt, at vi taler bæredygtighed ned i specifikke handlinger og tager kompleksiteten ud. Det kan vi gøre ved at være konkrete og fokusere på, hvad vores plads i værdikæden er, og hvor vi kan gøre en forskel, både ift. os selv, vores leverandører og vores kunder (og vores kunders kunder). Bæredygtighed har det med at blive noget meget stort og en uhåndgribelig størrelse. Der er behov for, at vi oversætter det til konkrete mål og handlinger, som vi kan bakke op med dokumentation, så vi kan dokumentere vores materialer, handlinger og fremskridt.

Læs også: Fremtidens detailhandel: Den ”nye” butik

4. Mere end et begreb i strategien

Det er naturligvis vigtigt at have topledelsen med, så der er opbakning til beslutninger og initiativ, men lige så vigtigt er det at skabe entusiasme og ejerskab, så bæredygtighed bliver implementeret i hele organisationen. Alt for mange steder bliver bæredygtighed et ledelsesbegreb, hvor medarbejderne ikke kan genkende eller konkretisere de signaler, der kommer fra ledelsen. Når vi får hele organisationen med og medarbejderne tør italesætte bæredygtighed i deres hverdag, er vi nået langt. Derfor bliver det en trend, at der investeres i intern markedsføring og uddannelse, så medarbejderne bliver klædt ordentligt på, og ved hvor de kan hente information, vejledning og assistance. 

Læs også: Inhouse kompetencer var nøglen til digital succes

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Katrine Jacobi
Skrevet af:

Katrine Jacobi

Relateret indhold