DI Handels branchedirektør Sidsel Dyrholm Holst blogger om, hvordan du kan bruge blockchainteknologien til din virksomheds digitale rejse.

11.12.20 DI Handel Nyheder

20 måder at bruge blockchainteknologi på i din forretning

Stort projekt, som DI Handel medvirker i, har afdækket blockchainteknologiens potentiale i en handelskontekst. Resultaterne er samlet i en rapport med 20 praksisnære usecases, som illustrerer, hvordan du kan bruge teknologien til din virksomheds digitale rejse, blogger Sidsel Dyrholm Holst, branchedirektør i DI Handel.

Blockchainteknologi er en ideel teknisk platform til at skabe stærkere og mere sikker informationsdeling mellem aktører i et netværk, der ikke nødvendigvis stoler på hinanden. Teknologien kan derfor blive et vigtigt element i den fremtidige tekniske infrastruktur for handelsvirksomheder og deres værdikæder, og kan bidrage til at skabe øget produktivitet på tværs af alle virksomheder fra råvareleverandør til slutkunder.

Det er derfor ikke overraskende, at blockchain siden 2018 har oplevet en voksende interesse fra globale handelsvirksomheder, og der er gode grunde til at antage, at teknologien fremtidigt har et stort potentiale for handelsvirksomheder verden over. Særligt løsninger som hjælper med sporbarhed og autenticitet af produkter er allerede udbredt blandt luksusvare brands og fødevarer. Det er kun et spørgsmål om tid inden flere får øjnene op for de muligheder blockchainteknologien kan levere. 

I et større projekt finansieret af Industriens Fond, har DI Handel i samarbejde med CBS og Lifestyle & Design Cluster derfor gennem workshops med virksomheder og inputs fra eksperter afdækket potentialet for teknologien i en handelskontekst. 20 konkrete eksempler er blevet identificeret, beskrevet og evalueret i en rapport.

Læs også: Inhouse kompetencer var nøglen til digital succes

Praksisnære usecases til din virksomheds digitale rejse

Blockchainteknologien har allerede vist sig som en schweizerlommekniv med mange funktioner indbygget, og hvis man forstår at udnyttet værktøjerne er potentialet stort.

Særligt 3 usecases skal fremhæves:

1. Loyalitetsprogrammer

Blockchainteknologi er velegnet til at optjene og dele loyalitetspoint. Virksomheder kan tilbyde kunderne at modtage kryptovaluta i stedet for traditionelle point, der ikke har nogen reel værdi udover de fordele, der er defineret af virksomheden.

2. Produktautenticitet og -herkomst

I sammenhæng med IoT kan produkter trackes fra produktion over transport til butik. Kunden kan nemt verificere, om produktet er ægte, friskt og produceret under ordentlige vilkår, samt om det har været transporteret korrekt.

3. Leverandør-ID

En decentral identitetsplatform kan simplificere godkendelsen af nye leverandører. Dette kan sikre hurtigere onboarding af nye leverandører, da deres data kan hentes og verificeres af tredjeparter i netværket. Platformen kan reducere administrative omkostninger for handel­svirksomheder betydeligt. Den kan ligeledes bruges til kunder, hvis der er behov for at kende identiteten på køberen af et produkt.

Download rapporten og se alle usecases her: Blockchainteknologiens potentiale for handelsvirksomheder

FAKTA OM BLOCKCHAIN

  • Teknologien har sit afsæt i Asien.
  • Blockchain er først beskrevet tilbage i 2008.
  • Teknologien er baseret på decentralt styret data(baser)
  • Informationer på en blockchain kan ikke kopieres eller manipuleres.
  • Teknologien er mest kendt fra kryptovaluta.
  • Blockchain gør det muligt at udveksle værdi uden brug af mellemmænd.

Hvordan virker det?

Det hedder blockchain, fordi systemet bygges op af en kæde af blokke på række (dato/tidsstemplet), som alle indeholder information (det kan være en handel, en overførsel eller et nyt navn på en gæsteliste, etc.). Du kan ikke slette eller redigere i tidligere tilføjede blokke, men kan tilføje en ny blok med ændringer eller opdateringer. Så alt kan spores i kæden.

En blockchain fungerer på et decentralt netværk af computere, der alle indeholder den samme information, altså de samme blokke af information. Derfor holder alle computerne hinanden i skak, og det opdages hurtigt, hvis nogle prøver at snyde, da datasættet som ligger på alle computere ikke matcher.

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Relateret indhold