I de seneste tal fra Nationalbanken ses det tydeligt, at corona har haft stor betydning for danskernes e-handelsadfærd i udlandet.

07.12.20 DI Handel Nyheder

Danskerne bruger færre penge i udenlandske netbutikker

Nyeste tal fra Nationalbanken afslører, at danskerne har brugt færre penge i udenlandske netbutikker i 2020 end sidste år. Samlet set estimeres danskerne at e-handle for 55 mia. kr. i udlandet - et fald på 10 pct. i forhold til 2019. Danske virksomheder er dog stadig nødt til, at e-eksportere, hvis de vil kunne konkurrere på sigt.

Nationalbanken offentliggør kvartalsvis danskernes brug af betalingskort i udlandet, og heriblandt hvor meget og hvor ofte de bruger kreditkort i udenlandske netbutikker. I de seneste tal ses det tydeligt, at corona har haft stor betydning for danskernes e-handelsadfærd i udlandet.

Værdien af danskernes køb i udlandet er faldet

Danskerne har altid været flittige til at bruge penge i udenlandske webshops, hvilket har været en stigende tendens de sidste mange år. I 2018 brugte danskerne samlet 54,3 mia. kr. i udenlandske webshops, mens tallet i 2019 var steget til 61,2 mia. kr. - altså en stigning på 13 pct.

Denne udvikling har corona dog sat en stopper for. 

Stigningen fra 1. kvartal 2019 til 1. kvartal 2020 var på blot 3 pct., mens de udenlandske e-indkøb i 2. og 3. kvartal er faldet med hhv. 19 og 12 pct. sammenlignet med 2019. 2. og 3. kvartal er således faldet til 2018 niveau, og i DI Handel estimerer vi således, at danskernes samlede forbrug i udenlandske webshops i 2020 vil ende på ca. 55 mia. kr. svarende til et fald på 10 pct. ift. 2019.  

Ifølge Nets (DIBS) udgjorde danskernes onlineforbrug 140,7 mia. kr. i 2019, hvilket betyder, at 43 pct. af danskernes onlineforbrug var i udenlandske netbutikker. De nye tal viser dog, at denne alarmerende andel vilfalde i 2020.

Læs også: Hvad koster det at sælge via en online markedsplads?

Antallet af køb i udlandet er steget

På trods af at værdien af de udenlandske netkøb er faldet, ser det ikke ud til, at danskernes hunger for at netshoppe i udlandet er faldet. Tværtimod.

Ser vi på hvor mange gange danskerne e-handler i udlandet, så har de netshoppet ca. 44 mio. gange pr. kvartal i de første tre kvartaler af 2020. For alle tre kvartaler har der været tale om en stigning ift. samme kvartaler i 2019. Stigningen har været størst i 1. kvartal 2020 på 12 pct., mens 2. og 3. kvartal blot har haft en stigning på hhv. 3 pct. og 8 pct.. Derfor estimerer vi, at det samlet antal af køb i udenlandske webshops i 2020 lander på 181 mio. transaktioner - en stigning på 8 pct. ift. 2019.

Sammenholdes stigningen i antallet af transaktioner med faldet i den samlede værdi betyder det, at danskernes gennemsnitskøb i udenlandske webshops er blevet mindre. Ifølge estimaterne for 2020 betyder det, at gennemsnitskøbet i udenlandske webshops vil falde med 16 pct. fra 364 kr. i 2019 til blot 305 kr. i 2020. Faldet skyldes bl.a. corona, der har sat en effektiv stopper for danskernes køb af rejser (fly, hotel, billeje), mens streamingtjenesterne (film/musik) har vundet danskernes gunst.    

Læs også: Amazon som eksportkanal: En sælgers historie

Værdien af danske korttransaktioner i udenlandske webshops (mio. kr.) og antal af danske korttransaktioner i udenlandske webshops (1.000 stk.)
Kilde: Nationalbanken

Danske webshops skal blive bedre til e-eksport

Det er en udfordring for de danske webshops, at danskerne i flere tilfælde foretrækker de udenlandske webshops. Selvom danskerne shopper for færre penge i de udenlandske webshops, så indikerer det stigende antal transaktioner, at danskerne stadig har appetit på at kigge mod udlandet, når de e-handler. Den tendens forventes at fortsætte på den anden side af pandemien, hvor DI Handel også vurderer, at værdien af købene vil stige igen. Det er derfor afgørende, at danske webshops udvider deres kundekreds til også at inkludere udenlandske kunder. Det er dog desværre en disciplin, som mange danske webshops endnu ikke mestrer.

Ifølge Eurostat havde 26 pct. af de danske virksomheder salg via egen webshop i 2019 og indtog således en anden plads i EU, kun overgået af Irland med 32 pct.. Dette står dog i skærende kontrast til de danske virksomheders evne til at bruge deres webshops til at sælge til udenlandske kunder. I 2019 havde 32 pct. af de danske virksomheder med webshops e-eksport til andre EU-lande, mens EU gennemsnittet lå på 43 pct. Det betyder, at Danmark ligger på en 27. plads ud af 28 mulige i EU. Kun Bulgarien klarer sig dårligere end Danmark, når det handler om at e-eksportere.

Læs også: Nye tendenser i B2B indkøbernes digitale adfærd

E-handel og eksport øger indtjeningen

Danmark er en eksportnation, og det skal vi fortsat være gode til også med de digitale salgskanaler. Udover at kunne nå en betydelig større kundekreds i udlandet, så viser DI Handels analyser også, at der er en økonomisk gevinst ved at kombinere e-handel med eksport.

Danske virksomheder indenfor fremstilling, engros- og detailhandel tjener mere pr. ansat, når de digitaliserer salget og formår at komme ud på eksportmarkederne. Ved at gennemgå knap 4.400 virksomheders regnskabstal kan vi se, at e-handel kan løfte indtjeningen pr. medarbejdere med op til 74 pct., mens eksport kan løfte indtjeningen med op til 95 pct. Kombinerer virksomhederne e-handel og eksport ligger der et potentielt indtjeningshop på lidt mere end en faktor 3 (216 pct.), fra 27.900 kr. pr. ansat til 87.200 kr.

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Relateret indhold