Den 13. januar 2021 er Kresten Wiingaard oplægsholder på vores webinar om digitalisering af kundedata.

21.12.20 DI Handel Nyheder

Fra analogt kundekartotek til digitalt

En digitalisering af kundedata kan både styrke kundeoplevelsen og relationen til kunderne i danske B2B virksomheder. Her får du fem gode grunde til, at komme i gang.

Vi kender vores kunder ud og ind, og det er meget vigtigt for os at pleje den personlige relation. Det kan man bare ikke på samme måde med et online system. Og så er vores salgsproces virkelig lang og kompliceret, så det slet ikke kan puttes ind i et system. CEO Kresten Wiingaard, Adapt

Det er de typiske indvendinger CEO i det digitale bureau Adapt Kresten Wiingaard møder mod at digitalisere en virksomheds kundesystem, men faktisk forholder det sig helt modsat:

”Der er mange indvendinger, som i praksis fuldstændig kan modbevises. Fx benytter over 150.000 virksomheder allerede Salesforce – verdens førende - som CRM, heriblandt er størsteparten B2B-virksomheder.”

Den 13. januar 2021 er Kresten Wiingaard oplægsholder på vores webinar om digitalisering af kundedata. Her vil han sammen med CEO og it-advokat i Complycloud Martin Folke Vasehus og CRM direktør i Adapt Søren Landschultz belyse, hvordan man på bedst mulig måde kan gå fra et analogt kundekartotek til et CRM-system og samtidig være GDPR-compliant.

Læs også: Øget digitalisering vil præge 2021

Fem gode grunde til at komme i gang

Ifølge Kresten Wiingaard er der specielt fem gode grunde til, at især B2B-virksomheder ville kunne drage nytte af, at digitalisere deres kundedata:

  1. De fleste B2B-virksomheder har specialpriser til alle deres kunder, hvilket betyder, at der er behov for let adgang til prisaftaler.
  2. Lange salgsprocesser, der tager år at lukke, kan betyde, at data går tabt, hvis fx en medarbejder forsvinder.
  3. Alt for mange B2B virksomheder har ingen eller mangelfuld og ustruktureret rapportering til ledelsen. Oftest håndholdt og en snak fra de varme lande. Det kan en digitalisering af kundedata gøre op med.
  4. For få B2B-virksomheder tænker digitalt i deres markedsføring, og det er synd, for der er et stort potentiale i at benytte digital marketing, koble det sammen med kundedata og automatisere flere dele af marketingindsatsen. De værktøjer, der er tilgængelige er både smarte, prisattraktive og nemme at benytte, men mange virksomheder, er ikke opmærksomme på det.
  5. Kravene til GDPR bliver større og forstærkede løbende. Et analogt kundekartotek via mails og Excel kan muligvis eller bryder måske allerede med GDPR. Et digitalt system kan automatisere kedelige oprydningsprocesser som aldrig bliver gennemført og i øvrigt berige dine kundedata.

Læs også: 20 måder at bruge blockchainteknologi på i din forretning

Krestens bedste råd til at komme i gang

Afdæk dine kunders kunderejse. Du vil blive overrasket over, hvor mange professionelle indkøbere, der undersøge produkter og services online inden de rækker ud efter den givne virksomhed. Tal fra DI Handel viser, at 70 pct. af indkøbere, der ikke indkøber digitale, foretager online research af deres offline indkøb, hvor hele 87 pct. af indkøberne, der indkøber digitalt, online researcher.

Vil du vide mere?

Vil du vide mere om brugerdata, hvordan man kan bruge det til at skabe forretningsmæssig værdi og samtidig være GDPR-compliant, kende de best practices for CRM-implementering og blive klogere på, hvordan du kan bygge et kunde-flow?

Så kan du deltage gratis i vores webinar om ”Digitalisering af kundedata” den 13. januar 2021.

Læs mere og tilmeld dig her: Digitalisering af kundedata - effektivt CRM-system og GDPR krav kan forenes 

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Relateret