Få et overblik over, hvad der er gældende restriktioner frem mod både den 03. januar og 28. februar 2021 her.

17.12.20 DI Handel Nyheder

Hvad betyder de nye coronarestriktioner for din virksomhed?

De restriktioner som blev indført for detailhandlen inden jul er blevet forlænget til den 17. januar. Få et overblik over, hvad der er gældende restriktioner frem mod både den 17. januar og 28. februar 2021 her (Opdateret 30.12 kl. 10.30).

For at forebygge og inddæmme udbredelsen af corona er der frem til 17. januar 2021 indført en række nye restriktioner. Nedenfor kan du få et overblik over de nye og de eksisterende restriktioner, samt finde svar på de spørgsmål, vi allerede har modtaget, herunder hvordan butikker med B2B kunder skal forholde sig.

Retningslinjerne for detailhandel kan også findes uddybet på Krav og anbefalinger til detailhandlen | Virksomhedsguiden.dk. Ved tvivlsspørgsmål kan I kontakte Erhvervsstyrelsens hotline på 72 20 00 34. Hotlinen er åben: mandag-torsdag kl. 8.30-16.00 / fredag kl. 9.00-15.00.

Læs også: DI: Nye restriktioner er forhåbentlig årets sidste

Oversigt over de nye restriktioner i butikker, detailhandlen og for liberale serviceerhverv til og med 17. januar 2021 i hele landet

  • Indkøbscentre, stormagasiner, arkader og basarer lukkes fra den 17. december 2020. Det betyder, at butikker beliggende disse steder som udgangspunkt lukkes, medmindre der er tale om dagligvarebutikker, apoteker mv., eller der er direkte adgang til butikken fra gaden.
  • Udvalgsvarebutikker, som fx byggemarkeder, møbelforretninger mv., der er på 5000 m2 eller derover, lukkes fra den 17. december 2020. Butikker med B2B-salg må dog holde åbent for erhvervsdrivende, med henblik på køb af varer til erhvervsmæssig brug, som led i udførelsen af deres professionelle arbejde (B2B-salg).
  • Fra 25. december 2020 lukker alle udvalgsvarebutikker uanset størrelse. Dog må butikker med B2B salg fortsat holde åbent for salg til erhvervsdrivende, med henblik på køb af varer til erhvervsmæssig brug, som led i udførelsen af deres professionelle arbejde.
  • Butikker, der normalt både har salg til professionelle og private, må kun holde butikken åben for salg til professionelle.
  • Private kunder må kun købe varer via fjernsalg (webshop, telefon eller mail), men må gerne komme ned i butikken og hente varen, hvis den er bestilt og betalt på forhånd. Det betyder, at en kunde fx kan købe en vare online efter henholdsvis den 17. og 25. december og hente sin forudbestilte og forudbetalte vare i den respektive butik. Det gælder også selvom butikken ligger i et storcenter.
  • Værksteder, der er tilknyttet en bilforhandler, må gerne holde åbent i værkstedet. For mere information om betydningen af de nye coronarestriktioner for specifikt bilbranchen, anbefaler vi, at holde dig opdateret på Bilbranches site lige her.
  • Liberale serviceerhverv lukker, herunder tatovør-, piercing-, spa-, kropspleje-, skønheds- og massageklinikker, solarier, frisører, køreskoler og øvrige lokaler, hvor der leveres tjenesteydelser, som efter deres karakter indebærer tæt fysisk kontakt til kunder fra 21. december 2020.
  • Nedlukningen gælder ikke for dagligvarebutikker (herunder f.eks. supermarkeder, bagere, tankstationer, kiosker, vinhandlere og chokoladeforhandlere, der handler med dagligvarer), apoteker og specialforretninger med medicinsk udstyr.
  • Der indføres krav om skiltning i hele detailhandlen om at opfordres til at handle alene samt krav om, at alle butikker skal have en medarbejder, der tydeligt er ansvarlig for håndtering af COVID-19, herunder tilstrækkelig med håndsprit mv. Denne medarbejder må også gerne have andre arbejdsopgaver. Download skilt: Forebyg smitte: Gå alene ind i butikken. 

Læs også: Hjælpepakker, lån og kompensation - få det fulde overblik

Eksisterende restriktioner gældende til og med 28. februar 2021 i hele landet

  • Krav om synligt opsynspersonale i butikker på over 2.000 m2 og opfordring til mindre butikker om at have det samme.
  • Anbefaling om, at kun ét familiemedlem handler ad gangen.
  • Forbud mod salg af alkohol fra serveringssteder, i detailhandlen og fra øvrige steder, hvor offentligheden har adgang efter kl. 22.00 og til kl. 5.00.
  • Krav om skiltning i detailhandlen med, hvor mange kunder der maksimalt må lukkes ind i lokalet.
  • Skærpede kvadratmeterkrav i udvalgsvarebutikker, varehuse, storcentre, stormagasiner, arkader og basarer mv. over 2.000 m2. Gælder ikke for dagligvarebutikker.
  • Krav om, at det ved tydelig afmærkning, instruktion eller lignende tydeligt fremgår, at kunder skal bevæge sig i samme retning eller holde til højre i udvalgsvarebutikker, dagligvarebutikker varehuse, storcentre, stormagasiner, arkader og baserer mv. over 2000 m2.
  • Krav om brug af mundbind eller visir i detailhandlen

Læs også: Nye coronarestriktioner: Krav om mundbind udvides i dag

Oftest stillede spørgsmål

Du kan finde svar på mange af de oftest stillede spørgsmål om krav og anbefalinger til detailhandlen nederst på siden i dette link: Krav og anbefalinger til detailhandlen | Virksomhedsguiden.dk 

Fandt du ikke svaret på dit spørgsmål?

Du kan kontakte Erhvervsstyrelsens Hotline, hvis du har brug for hjælp på tlf. 7220 0034. Hotlinen er åben: Mandag-torsdag kl. 8.30-16.00, og fredag kl. 9.00-15.00.

I DI Handel er vi i tæt og løbende dialog med myndighederne. Er din virksomhed medlem af Dansk Industri og oplever udfordringer med eller har spørgsmål til de nye restriktioner, er du også meget velkommen til at kontakte branchedirektør Sidsel Dyrholm Holst på tlf. 3377 3773 eller mail sdy@di.dk

Læs hele bekendtgørelsen lige her: Retsinformation

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret