DI Handel var sammen med 30 medlemsvirksomheder på en digital inspirationstur til München, der er hjemsted for mange førende teknologi- og industrivirksomheder.

03.02.20 DI Handel Nyheder

Blog: Hvad jeg lærte af mit besøg hos Amazon

Amazons ambition er at være verdens mest kundeorienterede virksomhed, et sted hvor mennesker kan finde alt, de kunne tænke at ville købe online. Det gælder både professionelle og private kunder, som i øvrigt handler på samme betingelser hos Amazon, det vil sige med 14 dages fortrydelsesret og andre rettigheder, vi kender fra forbrugerområdet.

I sidste uge var DI Handel sammen med 30 medlemsvirksomheder på en digital inspirationstur til München, der er hjemsted for mange førende teknologi- og industrivirksomheder. Vi havde fornøjelsen af at besøge BMW, IBM, Siemens og Amazon.

I 2015 tog Amazon er vigtigt skridt ind på markedet for salg mellem professionelle kunder; Amazon Business blev lanceret i USA, året efter i Tyskland, året efter i Storbritannien osv. I Tyskland er 22 af de 30 største tyske børsnoterede virksomheder i dag kunder hos Amazon Business. Det samme gælder 11 ud af 15 af de største tyske byer. Amazon Business er globalt en forretning med en omsætning på omkring 10 milliarder US dollars.

Ifølge Amazon går forbrugerne op i tre ting; pris, udvalg og ”convenience” – det samme gælder ifølge Amazon for professionelle kunder i business-to-business relationer. Den hårde skelnen imellem B2B og B2C giver ikke mening, når kundeoplevelse og service skal tilrettelægges, lyder det.

Selvfølgelig har Amazon måtte udvikle en række særlige features specielt til Amazon Business for at kunne matche de professionelle kunders behov, blandt andet automatisk fakturering, mængderabatter og et ”approval workflow”, men platformen og tilgangen er den samme som til forbrugere; det skal være let for kunderne.

Der er mange holdninger til Amazon - og lige så mange holdninger til fordele og ulemper ved at udnytte gigantens store muskler og solide kundebase. Det kommer med en pris, og Amazon har magten.

Uomtvisteligt er det til gengæld, at Amazon har enorme markedsandele i blandt andet Tyskland og USA, og at de præger kundernes forventninger til en online shoppingoplevelse. Hvor de sætter barren, er derfor også med at til forme dine kunders forventninger.

PS. Der er endnu ikke robotter på Amazons lager i München, men de er i gang. I dag er der 9 mio. enheder på lageret, og når robotterne er på plads, vil der være 20 mio. Fra i dag at kunne håndtere 250.000 ordrer om dagen, vil de med robotterne kunne håndtere 500.000 ordrer om dagen.

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret