I samarbejde med Wilke, har DI Handel spurgt 750 danske B2B-virksomheders professionelle indkøbere om adfærd, erfaringer og forventninger i forbindelse med digitale indkøb.

17.02.20 DI Handel Nyheder

Højt kontaktniveau og tilfredshed med seneste B2B online køb

Driver du B2B e-handel, så skal din kundeservice været gearet til kundehenvendelserne. DI Handels B2B e-handelsanalyse viser nemlig, at 35% af de indkøbere, der senest har foretaget et B2B online køb har været i kontakt med sælgervirksomheden enten før, under eller efter online købet. Til gengæld er 89% af indkøbere tilfreds med deres seneste online køb.

I samarbejde med Wilke, har DI Handel spurgt 750 danske B2B-virksomheders professionelle indkøbere om adfærd, erfaringer og forventninger i forbindelse med digitale indkøb. I undersøgelsen har vi bl.a. spurgt, hvorvidt de har været i kontakt med de sælgende virksomheder samt deres tilfredshed i forbindelse med deres seneste B2B online indkøb.

Overordnet har 35% af indkøberne haft kontakt med sælger virksomheden i forbindelse med deres seneste online køb uden fast leverandøraftale. Det gælder især virksomheder med 50+ ansatte, som har været i kontakt med en virksomheds kundeservice i forbindelse med deres seneste online køb. Når der spørges om, hvor i købsforløbet, at kontakten har været ifm. det seneste online køb, så angiver 40% af indkøberne, at det er sket inden købet, 33% under købet og 27% efter købet.

Download hele analysen: Virksomhedernes digitale indkøb her.

Kontaktniveauet er afhængig af de købte varer

Ser vi på indkøbernes kontaktniveau med sælgervirksomheden, ser vi atter, at der er forskelle på kontaktniveauet afhængig af hvilke varetyper, der købes.

Indkøbere, der senest har købt varer til direkte videresalg til andre virksomheder, har ikke overraskende den største andel af indkøbere, der har haft kontakt med sælgervirksomheden i forbindelse med købet (70%). Her har man haft kontakt med sælgervirksomheden under alle købets faser, men især inden og under købet har virksomhederne været i kontakt med sælger virksomheden.

Omvendt har seneste køb af serviceydelser den laveste andel af indkøbere med kontakt til sælger virksomheden på blot 19%.

Høj tilfredshed med seneste B2B online køb

På trods af indkøbernes høje kontaktniveau med salgsvirksomhederne, så er tilfredsheden med det seneste B2B online køb stor blandt de virksomheder, der foretager digitale indkøb uden for leverandøraftaler. 89% af indkøberne er således enten tilfredse eller meget tilfredse med det seneste B2B online køb. Især bygge- og anlægsvirksomhederne har været tilfredse med deres seneste digitale indkøb.

Kun 2% af indkøberne vurderer, at de i lav grad eller i meget lav grad har været tilfredse med det seneste digitale indkøb.

Download hele analysen

Er du medlem af DI Handel, har du mulighed for at downloade hele B2B e-handelsanalysen 2020: Virksomhedernes digitale indkøb, ved at følgende dette link: Download hele analysen her.

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret