DI Handel har i samarbejde med markedsanalysefirmaet Wilke spurgt 750 danske B2B-virksomheders professionelle indkøbere om deres adfærd, erfaringer og forventninger til det digitale indkøb.

05.02.20 DI Handel Nyheder

Online tilstedeværelse er afgørende for B2B virksomheder

Analyse af 750 professionelle B2B indkøbere viser, at virksomhedernes online tilstedeværelse er essentiel, uagtet om de sælger digitalt eller ikke sælger digitalt. Det understreges af, at 69% af virksomhederne som ikke foretager digitale indkøb, researcher online før offline køb. Ydermere, viser analysen, at 16% af virksomhederne der ikke køber ind digitalt, forventer at starte på det i 2020.

DI Handel har i samarbejde med markedsanalysefirmaet Wilke spurgt 750 danske B2B-virksomheders professionelle indkøbere om deres adfærd, erfaringer og forventninger til det digitale indkøb. Det er et emne, der hidtil har været begrænset med viden.

Analysen viser bl.a. at 82% af de adspurgte virksomheder (indkøbere) foretager digitale indkøb. Af disse foretager 61% af indkøberne digitale indkøb på faste leverandøraftaler, mens 27% foretager digitale indkøb uden fast leverandøraftale og 12% af indkøberne køber både ind på faste leverandøraftaler og uden faste leverandøraftaler.

Online research foretages inden offline indkøb og ved leverandørsøgninger

Resultaterne viser også, at 69% af indkøberne, der ikke foretager digitale indkøb, involverer online research før deres offline indkøb. For 22% af indkøberne, der ikke foretager digitale indkøb, involveres der i over 50% af købene, online research. Det er kun 27% af virksomhederne uden digitale indkøb, der ikke anvender online research før, de køber offline. Det er kun 18% af virksomhederne, der aldrig involverer online research i deres offline indkøb.

For 32% af virksomhederne, er det mere end halvdelen af deres offline indkøb der involverer online research. Det er kun 18% af virksomhederne, der aldrig involverer online research i deres offline indkøb. Derudover involverer 80% af alle virksomheder online-kanaler ved søgning af nye potentielle leverandører.

Er din virksomhed ikke synlig online, kommer virksomhedens produkter ikke i betragtning hos indkøberne, så simpelt er det.

Online research bliver endnu vigtigere i fremtiden

En anden konklusion i analysen er, at 16% af virksomhederne, der ikke sælger digitalt, forventer at starte på det i 2020. Det er særligt servicevirksomhederne, der har denne forventning.

Kun 1% af virksomhederne forventer et fald i digitalt indkøb i 2020 sammenlignet med 2019. Derimod forventer 36% af virksomhederne en stigning i indkøb via digitale kanaler. Det er i høj grad grossist-/engrosvirksomhederne (53%), der tæller 50+ ansatte, som forventer en stigning i 2020 for digitalt indkøb.

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret