Coronakrisen har skabt usikkerhed blandt forbrugerne og mangel på kritiske varer som håndsprit, masker, værnemidler etc.

25.03.20 DI Handel Nyheder

EU til platforme: I har et ansvar for at bekæmpe snyd under Corona-krisen

Coronakrisen har skabt usikkerhed blandt forbrugerne og mangel på kritiske varer som håndsprit, masker, værnemidler etc. Den situation forsøger brodne kar at udnytte. EU har derfor rettet henvendelse til en række platforme for at undgå, at disse bliver et middel til at snyde forbrugerne.

EU-kommissær for retlige anliggende, Didier Reynders har i denne uge sendt et brev til en række platforme, herunder online markedspladser, sociale medier og søgemaskiner. Baggrunden er den aktuelle Covid-19 situation og at Kommissionen og EU’s medlemsstater har observeret snyd og vildledende markedsføring online på platforme i forbindelse med reklame og salg af produkter. Blandt andet er der eksempler på, at sælgere markedsfører håndsprit og masker med et løfte om, at de kan forhindre eller kurere Covid-19.

Platforme har som udgangspunkt ikke ansvaret for det, der ligger på deres platform, så længe de alene videreformidler. Dog med den undtagelse, at når de bliver opmærksomme på, at der er ulovlig aktivitet på platformen, så skal de hurtigt tage det ned.

Ulovlige annoncer

Forbrugerbeskyttelsesmyndighederne i EU’s medlemsstater, det såkaldte CPC-netværk, har samlet en liste over de mest almindelige regelbrud relateret til Covid-19 og beder altså nu platformene handle på det. Listen omfatter blandt andet:

  • Produkter markedsført som ”the only drug/remedy to fight Coronavirus” uden dokumentation herfor
  • Masker der bliver markedsført som ”Coronavirus-masker”, selv om der fra flere eksperter er sat spørgsmålstegn ved effekten af maskerne
  • ”Pressure selling”, hvor sælger udnytter forbrugernes bekymring for at varerne bliver udsolgt

I brevet fra EU-kommissæren bliver platformene bedt om inden ugens udgang at redegøre for, hvad de har gjort – eller agter at gøre – i relation til de ulovlige annoncer.

Mere fokus på platformenes rolle

Senere på året kommer der endnu mere fokus på online platforme og hvor vidt deres ansvar rækker. EU-Kommissionen ventes at lancere et initiativ med titlen ”Digital Services Act”, der har til formål at skærpe platformenes ansvar i relation til både services og produkter.

Vi forventer, at EU-Kommissionen lancerer en offentlig høring i foråret 2020. Hvis du ønsker at bidrage til det arbejde og give input til DI Handel er du meget velkommen til at skrive til handel@di.dk.

Læs også: Nye rettigheder til sælgere på platforme

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret