Greenway Logistics, der står bag DI Handels logistik helpdesk, giver her en update på, hvordan leverancerne for pakke- og palleforsendelser fra hhv. Danmark og udlandet ser ud under corona-situationen.

25.03.20 DI Handel Nyheder

Logistik update fra DK og udlandet (25. marts 2020)

DI Handels logistik helpdesk udbyder, Greenway Logistics, der hjælper danske virksomheder med logistik opgaver både inden for pakke-, palleforsendelser og specialgods, giver hermed deres update på hvordan leverancerne fra hhv. DK og udlandet ser ud.

Nedenstående update er baseret på info fra d. 25. marts 2020 kl. 14.00 og er skrevet af Frank Buchmann, Greenway Logistics.

Leverancer i DK

Som udgangspunkt leverer alle transportører i Danmark, dog kan der opstå forsinkelser i øjeblikket for såvel pakke- som palleleverancer.

Greenway Logistics får dog meldinger fra flere transportører om, at de fortsat har udfordringer med at kunne levere til butikker og virksomheder, da de er lukket som følge af de lovmæssige ændringer, der er kommet de seneste dage.

For de virksomheder og butikker, der holder lukket, kan det medføre ekstra omkostninger, fordi godset vil blive holdene på nærmeste terminal eller blive sendt retur til virksomhederne på egen regning. Følg derfor op på disse leverancer, så I kan undgå disse ekstra omkostninger.

Tip: Holder I lukket, vil det derfor være hensigtsmæssigt at kontakte transportøren for nærmere aftale.

Europa

Import og eksport fra Europa har store udfordringer. Flere transportører melder om udfordringer på mere eller mindre hele Europa og i Norden. Vi anbefaler derfor, at man sikrer, at ens transportør har service til området.

Grønland har suspenderet alle indenrigs og internationale flyvninger indtil videre. Der er dog forsat muligheder for godstransport til området.

Situationen i Europa ændres fra dag til dag. Tjek situationen for dit område her.

Leverancer til og fra andre lande

Importmæssigt er Kina ved at få gang i hjulene – flere regioner melder om index 70 til 80. Generelt kan man sige, at prisniveauet afspejler situationen, dvs. højere end normalt på alle områder: Luft, sø og tog.

Australien har lukket sine grænser, hvorfor luft- og søfragt vil blive påvirket. Flere havne modtager ikke containerne de næste 14 dage.

I Malaysia har nedlukning af grænserne betydet, at import og eksport kræver tilladelse fra CMO (Movement Control Order). Kontakt derfor din leverandør/kunde for at høre, om denne er på plads.

Bølge med ekstraordinære gebyr er på vej

Det er desværre blevet en realitet, at en af de større internationale kurer indfører et ekstraordinært gebyr ”Emergency Situation Surcharge” pr. 1. april 2020. Vi forventer derfor, at det er starten på en bølge af kurer, der inden for kort sigt indfører gebyrer af denne type pga. coronakrisen.

Ønsker du informationer om specifikke lande eller mere info om leverancesituationen i udlandet, så kontakt gerne Greenway Logistics på tlf. 6040 0000 eller skriv til: info.dk@greenway-logistics.com

Vigtige forholdsregler fra branchen selv

Under coronaudbruddet skal vi passe godt på de chauffører og medarbejdere, der holder Danmark kørende netop nu. Derfor er organisationerne inden for vejgodstransportbranchen gået sammen om en række fælles anbefalinger til sikker adfærd i forsyningskæden. Anbefalingerne gælder medarbejdere i alle led fra speditør til transportør og transportkøber.

Læs forholdsreglerne her.

Kontakt DI Handels logistik helpdesk

Er din virksomhed udfordret på logistikken i disse coronatider? Så kontakt DI Handels logistik helpdesk. Her kan du få vejledning inden for B2B såvel som B2C-logistik og distribution, fx kurer/Express Fragt International, pakke- og palledistribution samt luft- og søfragt.

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Skrevet af:

Frank Buchmann, Greenway Logistics

Relateret