DI Handel har i samarbejde med Wilke spurgt 504 danske B2B virksomheder om deres erfaringer med digitale salgskanaler, og hvad deres holdninger er til videreudvikling af disse.

06.04.20 DI Handel Nyheder

B2B virksomhederne der overvejer at sælge digitalt

E-handelsanalyser fokuserer typisk på virksomheder, der allerede er i gang med e-handel. Men hvad med de virksomheder, der enten er i gang med at etablere e-handel, eller overvejer at starte e-handel? DI Handels seneste analyse viser, at 28% af B2B virksomheder overvejer at sælge digitalt. Her er det særligt fremstillingsvirksomheder (40%), der primært producerer egne brands. Analysen udpeger blandt andet de konkrete tiltag, tidshorisonter, kanaler mv., som virksomhederne har i sigte. Desuden viser analysen tydelige forskelle i den valgte strategi, alt efter hvor i processen virksomhederne er.

DI Handel har i samarbejde med Wilke spurgt 504 danske B2B virksomheder om deres erfaringer med digitale salgskanaler, og hvad deres holdninger er til videreudvikling af disse. Resultaterne er samlet i analysen ”B2B e-handelsanalyse – Virksomhedernes digitale salg”.

Download den lige her: Virksomhedernes digitale salg

B2B virksomhederne er generelt ikke kommet i gang med at få etableret digitale salgskanaler 

Analysen viste at 52% af de adspurgte virksomheder allerede i gang med at sælge online, mens 28% overvejer at sælge online og 20% ønsker ikke at sælge online. Ser vi bort fra de virksomheder der allerede sælger online, viser analysen, at 20% allerede i gang med at etablere digitalt salg, 21% påtænker at starte indenfor de kommende 1-2 år og 17% påtænker at starte indenfor de kommende 3-5 år. Mest tænkevækkende er dog den store gruppe af virksomheder (42%), der udtrykker, at de aldrig kommer i gang med at sælge online.  

Virksomhederne ønsker at etablere webshops og apps

Hele 78% af de virksomheder der enten er i gang med at etablere digitalt salg eller påtænker at starte digitalt salg, peger på webshops og apps som en af deres ønskede digitale salgskanaler. Her er det særligt dem der påtænker at starte med digitalt salg, som ønsker webshop og apps (81%), hvor det til sammenligning for dem der er i gang med at etablere digitalt salg, er mindre udbredt (72%). For EDI som en salgskanal, ses den modsatte tendens. Her er der 19% af virksomhederne der ønsker af benytte sig af denne salgskanal, hvor det i høj grad er dem der allerede er i gang med at etablere digitalt salg (25%) og i mindre grad dem der påtænker sig at starte med digitalt salg (16%).

Detailvirksomhederne har en strategi for deres digitale salgskanaler

70% af virksomhederne har som minimum ”I nogen grad” en strategi for deres digitale salgskanaler. Det er særligt detailvirksomhederne, som er i gang eller påtænker sig at starte på digitalt salg, med 82% der som minimum ”i nogen grad” har en strategi for deres digitale salgskanaler. Til sammenligning er det for grossist-/engrosvirksomheder og fremstillingsvirksomheder hhv. 68% og 63%.

Strategien for de digitale salgskanaler er oftest forankret hos ledelsen. For hele 49% af dem der overvejer eller er i gang med at etablere digitalt salg, er udviklingen forankret hos ledelsen. Det er kun for 27% af virksomhederne, at denne opgave er forankret hos salg- og marketingafdelingen. Der er også forskelle i hvor strategien er forankret i virksomheden, alt efter hvor langt i processen virksomhederne er. Det er hyppigere at virksomheder der påtænker sig at starte med digitalt salg, har opgaven forankret hos ledelsen end for virksomheder der allerede er i gang med at etablere digitalt salg. Derimod er det hyppigere, at virksomheder der har opgaven forankret hos salg- og marketingsafdelingen, allerede er i gang med at etablere digitalt salg.

DOWNLOAD hele analysen

Er du medlem af DI Handel, har du mulighed for at downloade hele analysen om virksomhedernes digitale salg 2020. Download hele analysen her: Virksomhedernes digitale salg 2020. 

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret