DI Handel har i samarbejde med Wilke spurgt 504 danske B2B virksomheder om deres erfaringer med digitale salgskanaler, og hvad deres holdninger er til videreudvikling af disse.

01.04.20 DI Handel Nyheder

Handelsvirksomhederne er førende inden for online salg

En ny analyse viser, at 52% af B2B virksomheder driver digitalt salg. Her er det særligt virksomheder der sælger egne brands, og virksomheder der videresælger kendte brands, der sælger online. Analysen udpeger også forskellen i online salg, mellem grossist-/engrosvirksomheder, fremstillingsvirksomheder og detailvirksomheder.

DI Handel har i samarbejde med Wilke spurgt 504 danske B2B virksomheder om deres erfaringer med digitale salgskanaler, og hvad deres holdninger er til videreudvikling af disse.

Det er varer til direkte videresalg der fylder mest i det online salg

59% af de virksomheder der har online salg, sælger varer til direkte videresalg. Her er det særligt grossist- og engrosvirksomhederne, der sælger varer til direkte videresalg (65%), hvor det til sammenligning er hhv. 53% og 56% for fremstillingsvirksomheder og detailvirksomheder.

Inden for online salg af varer til det interne løbende forbrug i virksomheder, og varer som indgår i virksomhedens produktion, er det ligeledes grossist- og engrosvirksomhederne, der er førende. Brancherne med næstmest online salg varierer mere, hvor det for varer som indgår i det interne løbende forbrug i virksomheden, i høj grad er detailvirksomhederne, og for varer som indgår i virksomhedernes produktion, er det i høj grad fremstillingsvirksomhederne.

Det er særligt grossist-/engrosvirksomheder med 50+ ansatte der har stor erfaring med online salg

Det er især virksomheder med 50+ ansatte der har drevet webshop i længst tid, da 57% af disse virksomheder har modtaget ordrer via webshop i 6 år eller mere. Til sammenligning har 50% og 44% af virksomheder med hhv. 1-10 ansatte og 11-49 ansatte, modtaget ordrer via webshop i mere end 6 år.

Ses erfaringsniveauet på brancheniveau er det grossist-/engrosvirksomhederne, der har været i gang med online salg via webshop i længst tid, hvor 54% af dem har været i gang i mere end 6 år. Til sammenligning har 46% og 49% for hhv. fremstillings- og detailvirksomheder været i gang i mere end 6 år.

Det er dog også værd at bemærke, at ca. hver fjerde virksomhed, på tværs af brancher, med webshop blot har været i gang i højest 2 år.

Læs og download: Virksomhedernes digitale salg 2020.

Virksomhedernes B2C kunder præger deres online salg

Sammenlignes virksomhedernes kundegrupper fra deres samlede omsætning med deres online omsætning på tværs af brancher, er det meget tydeligt, at B2C kunderne præger virksomhedernes online omsætning.

For fremstillingsvirksomhedernes vedkommende udgør B2C kunders omsætningsandel (35%) fra online omsætningen næsten dobbelt så meget som fra branchens samlede omsætning (18%).

Samme tendens ses også blandt grossist-/engrosvirksomheder, hvor omsætningsandelen for B2C udgør 22% af deres online omsætning, mens omsætningsandelen fra deres samlede omsætning udgør 12%.

DOWNLOAD hele analysen

Er du medlem af DI Handel, har du mulighed for at downloade hele analysen om virksomhedernes digitale salg 2020. Download hele analysen her: Virksomhedernes digitale salg 2020.

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret