Mandag d. 20. april kl. 9 åbnede en ny tilskudspulje med i alt 30 mio. kr. under SMV:Digital, hvor SMV’er kan søge om store vouchers på 100.000 kr. til køb af privat rådgivning om digital omstilling og udvikling af e-handel.

23.04.20 DI Handel Nyheder

SMV:Digital pulje revet væk på få timer

SMV:Digital åbnede mandag d. 20. april kl. 9 en ny tilskudspulje med vouchers på 100.000 kr. til køb af privat rådgivning inden for digitalisering og e-handel. Tre en halv time senere var midlerne revet væk. Den store interesse vidner om, at coronakrisen har forstærket behovet for at kunne sælge og agere digitalt.

Mandag d. 20. april kl. 9 åbnede en ny tilskudspulje med i alt 30 mio. kr. under SMV:Digital, hvor SMV’er kan søge om store vouchers på 100.000 kr. til køb af privat rådgivning om digital omstilling og udvikling af e-handel.

SMV:Digitals tilskudspuljer uddeles efter først-til-mølle-princippet (hvis ansøgningen lever op til kravene), og allerede efter få timer måtte der lukkes for ansøgninger, da antallet af ansøgere langt oversteg de 30 mio. kr. som var sat af i denne ansøgningsrunde.

Digitalisering vigtigere end nogensinde

Muligheden for at SMV’er kan starte eller styrke deres e-handel eller igangsætte andre digitaliseringsprojekter er vigtigere end nogensinde, lyder det fra branchedirektør i DI Handel, Sidsel Dyrholm Holst, der også er medlem af SMV:Board, der rådgiver erhvervsministeren og Erhvervsstyrelsen om digital omstilling i SMV’er, herunder hvordan midlerne i SMV:Digital bedst imødekommer virksomhedernes behov.

”Der plejer at være stor efterspørgsel på tilskudsmidlerne under SMV:Digital, men denne gang er det gået ekseptionelt stærkt. Midlerne er en kærkommen håndsrækning til SMV’er, som betyder, at forretningsudviklingen ikke går i stå i en svær tid, hvor mange måske ellers ville have holdt igen med den type af investeringer”, siger Sidsel Dyrholm Holst, DI Handel.

SMV:Digital tilbyder individuel rådgivning, der bliver skræddersyet til din virksomhed, og det er en af årsagerne til, at programmet er så populært.

”En analyse i DI viser, at mange handelsvirksomheder oplever, at deres salg rykker over på de digitale kanaler i denne tid. Det er en trend, vi forventer vil fortsætte også på den anden side af krisen. Det er derfor vigtigt, at virksomhederne bliver klædt på til at kunne styrke og udvide deres e-handel både til danske og udenlandske kunder”, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Læs også: Handelsvirksomheder er ”open for business”, men oplever ændret omsætningsmix

Stort behov for rådgivning og flere midler til SMV:Digital

DI Handel har været med til at udvikle og markedsføre SMV:Digital gennem flere år og var initiativtager til det pilotprojekt, som dannede baggrund og inspiration for det program, vi kender i dag.

”Den enorme interesse vidner om et stort behov for rådgivning hos de mindre virksomheder, og de midler, der er sat af på nuværende tidspunkt, er desværre langtfra nok til at dække dette behov. Derfor arbejder vi lige nu i DI Handel hårdt for, at SMV:Digital bliver tilført ekstra bevillinger, så endnu flere SMV’er kan få indfriet deres digitale ambitioner og komme rustet ud af krisen”, slutter Sidsel Dyrholm Holst. 

Læs også: B2B-virksomhederne tøver fortsat med online salg, selvom indkøberne er klar

Om SMV:Digital

Programmet SMV:Digital er et initiativ under Erhvervsstyrelsen, som har eksisteret siden 2018. SMV:Digital har til formål at fremme digitalisering og e-handel blandt små og mellemstore virksomheder. SMV:Digital indeholder en række tilbud, herunder muligheden for at få tilskud til køb af privat rådgivning om digital omstilling og e-handel med vouchers på henholdsvis 25.000 kr. og 100.000 kr. For begge programmer gælder det, at ansøger skal matche tilskudsbeløbet. Dette kan gøres i timer.

Selvom forårets puljer under SMV:Digital er lukket for ansøgninger, kan virksomheder fortsat søge nogle af de øvrige tilbud under SMV:Digital, som Digital Ledelseskultur og Sprint:Digital. Læs mere om de to tilbud her.

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret