Når markeder lukker ned, og vi ikke kan mødes med kunderne fysisk, må salgsstyrken benytte sig af digitale virkemidler, som tilfældet har været under coronakrisen.

18.05.20 DI Handel Nyheder

7 værktøjer der booster dit salg

Coronakrisen har betydet, at online salgskanaler er vigtigere end nogensinde for både store og små B2B-virksomheder. Men interesserer din salgsstyrke sig for kundernes online færden? Vi har samlet 7 værktøjer, der understøtter dit salg her.

Når markeder lukker ned, og vi ikke kan mødes med kunderne fysisk, må salgsstyrken benytte sig af digitale virkemidler, som tilfældet har været under coronakrisen. Når alle virksomheder nu åbner igen, er det en anden virkelighed, de møder, fordi kunderne har vænnet sig til at mødes online.

De sidste fem-seks uger har medarbejdere i virksomhederne skabt nye digitale vaner og fået bevist, at vi alle kan arbejde mere effektive og få indsigt gennem digitale kanaler. Derfor må man antage, at sælgerens værktøjskasse er blevet udvidet med digitale værktøjer, som kan bruges fremadrettet.

Det coronakrisen har lært os er, at virksomheder med digitale salgskanaler har klaret sig bedre igennem krisen end dem uden digitale kanaler. Det siger næsten sig selv, hvis du som virksomhed ikke har interageret med dine kunder gennem de sidste fem-seks uger, så har kunderne måske søgt nye digitale løsninger hos dine konkurrenter og vender derfor ikke så let tilbage, med mindre I har en særlig god krog i dem.

Værktøjer dine sælgere skal kende til

På et webinar i forrige uge talte Christian Doeleman-Lassen og Thomas Hermann fra IIH Nordic om forskellige værktøjer, virksomheder med fordel kan arbejde med for at skabe nye leads, blive fundet på søgemaskiner, konvertere de besøgende til nyhedsbrevsmodtager eller online omsætning og få spredt det gode content på forskellige digitale kanaler:

1. LinkedIn: Hvem besøger jeres side, og hvad kigger de på?

Værktøjet LinkedIn Website Demographics viser, hvilke virksomheder de besøgende på jeres website kommer fra og deres jobtitler. Dette kan være værdifuld viden for jeres sælgere, og kan bruges aktivt til både at identificere potentielle leads og til at følge op på eksisterende leads på det helt rigtige tidspunkt.

2. Google Search Console: Hvordan rangerer I, og er jeres CTR god nok?

Google Search Console hjælper dig med at finde ud af, hvilke keywords I ranker på, hvor godt I rangerer, og hvor meget trafik, I får fra de enkelte keywords, samt hvad jeres click through rate ligger på. Vigtig viden, når man skal evaluere værdien af indholdet på ens website, og hvor der er potentiale for forbedringer.

3. SEO: Bliver I fundet af nye kunder på de rigtige søgeord?

AnswerThePublic giver inspiration til yderligere keywords, det kan give mening at blive fundet på. Værktøjet viser også, hvilke spørgsmål folk prøver at få besvaret på Google, hvilket kan være værdifuld inspiration til, hvilket indhold I bør have på websitet. Med de rigtige søgeord kan I tiltrække mere trafik, der kan blive til flere indkomne leads til jeres salgsstyrke.

4. Google Trends:

Google Trends er Googles eget værktøj til at vise den seneste udvikling i søgninger. Som det eneste værktøj viser Google Trends ændringer fra dag til dag, og værktøjet kan f.eks. vise ændring i søgeadfærd i forbindelse med coronakrisen. I løbet af ganske få dage faldt søgninger på rejser, mens efterspørgslen efter rejseforsikring sted.

5. CTR Tool:

CTR Tool hjælper dig med at optimere titlen og beskrivelsen af dit website i Google. Har du de rigtige ord med, og får du fremhævet de vigtigste elementer først?

6. Arbejder I med Lead Ads på Facebook, Google eller LinkedIn? Hvad gør dine konkurrenter?

Lead Ads på LinkedIn, Facebook og Google kan være en god måde at få nye leads på. Annoncen kan nemt sættes op, så formularen er pre-udfyldt med navn og e-mail, og brugerens oplysninger automatisk bliver integreret i jeres CRM-system. Det er dermed en let måde at få flere leads, som I kan arbejde på at konvertere til kunder eller nyhedsbrevsmodtagere. 

7. Heatmaps: Hvor kigger dine besøgende på siden?

Rigtige eye-tracking studier kan være dyre og besværlige at sætte op. Feng GUI bruger AI til at simulere eye-tracking og identificere, hvilke elementer jeres besøgende retter deres opmærksomhed mod på jeres website. Det giver indsigter i, om websitet er overskueligt, let at navigere, og om brugerne kan afkode budskabet i løbet af de først fem-seks sekunder, de er på websitet. Det kan oftest betale sig at justere indholdet på siden, efter du har fået den nyeste indsigt.

Læs også: Disse syv dyder løfter dit salg

Kunderejsen

Flere af de ovenstående værktøjer hjælper dig med at få et overblik over kundernes rejse. Hvor er kunden i købsprocessen, og hvad kan I gøre for dem undervejs ved kontaktpunkterne?

Det er derfor vigtigt, at dine sælgere kan orientere sig digitalt for at forstå den digitale del af kunderejsen, så de kan byde ind med relevant indsigt, viden og stille de rigtige spørgsmål.

I skal betragte hjemmesiden som toppen af salgstragten. Hvor lander jeres kunder på hjemmesiden, og har I en målsætning for, hvad kunderne skal gøre, når de kommer ind på jeres site? Målet kan f.eks. være konvertering til at modtage jeres nyhedsbrev, foretage et køb, bestille en rapport eller et produktblad etc. Hvordan skaber I værdi for kunden undervejs samtidig med, at I kvalificerer kunderne til at tale med jeres sælgere eller specialister? Det er afgørende at samtænke den digitale del med den fysiske.

Se eller gense webinaret her: 7 værktøjer der understøtter dit salg

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret