På få år var det lykkedes de to stiftere af Damn Good Coffee Company, Lasse Grosen og Casper Willer, at sætte en helt ny agenda for, hvad man kan forvente af kaffen på arbejdspladsen.

13.05.20 DI Handel Nyheder

En Damn Good Coffee Plan

Medlemsportræt: Med en mission om at gøre kaffen på arbejdspladsen klimaneutral og på niveau med de bedste cafeer, havde den danske start-up Damn Good Coffee Company en helt tydelig forretningsplan. Men hvad gør man, når forretningsgrundlaget pludselig ændres, og arbejdspladsen bliver til et hjemmekontor? Damn Good Coffee Company fik brug for en ny plan.

På få år var det lykkedes de to stiftere af Damn Good Coffee Company, Lasse Grosen og Casper Willer, at sætte en helt ny agenda for, hvad man kan forvente af kaffen på arbejdspladsen. Men med coronakrisen blev de fra den ene dag til den anden tvunget til at retænke hele deres forretning, da alle danske arbejdspladser blev sendt på hjemmearbejde på ubestemt tid.

“Dagen hvor regeringen lukkede ned, er normalt vores store bestillingsdag, men der var komplet stille på linjen. Det stod hurtigt klar for os, at vi enten kunne vente på alt blev normalt igen, eller vi kunne agere efter en ny normal tilstand”, siger Lasse Grosen, co-founder, Damn Good Coffee Company.

Byggede webshop på en weekend

Løsningen blev at udvide god kaffe på arbejde til også at omfatte hjemmekontoret, og der blev således over en weekend etableret en helt ny webshop og senere en abonnementsordning. Et tiltag der ikke bare skabte glæde blandt medarbejderne hos deres kunder, men også har fået en masse nye mennesker i folden.

Mens omsætningen ikke har kunnet måle sig med normalen, er der kommet et nyt meningsfuldt ben i forretningen:

“Vi er kommet til at tænke mere holistisk på at hjælpe vores kunder med god kaffe. Når man ikke kan designe hele kaffe setuppet på arbejdspladsen, må man gå anderledes til værks, og vi har fokus på uddannelse af folk med brygge guides, og hvordan man i det hele taget kan lave den perfekte kop derhjemme”, udtaler Casper Willer, co-founder, Damn Good Coffee Company.

Nu hvor Danmark så småt er ved at åbne op igen, kan de to stiftere fortsætte, hvor de slap før krisen.

Lancerer nyt ambitiøst projekt

Senere på måneden lancerer de deres hidtil mest ambitiøse projekt: Damn Good Coffee Shop. En højkvalitets kaffekæde, der udelukkende kommer til at findes i virksomheder og workspaces.

“Coffee Shoppen er vores bud på at skabe hele oplevelsen omkring en kop kaffe” udtaler Casper Willer.  Kaffen er ristet af de bedste danske risterier og barista kvaliteten kommer fra verdens førende self-service maskine fra Schweiziske Eversys, udviklet med kaffe verdensmesteren Matt Perger.

En grøn agenda

Damn Good Coffee Company blev grundlagt i en tro på, at arbejdspladsen også kunne være et sted, hvor man får en perfekt cafe latte eller americano, og at det enorme danske kaffeforbrug også skal være en del af den grønne omstilling.

Store danske virksomheder som Unicef, Trustpilot og Ganni, der alle har ambitiøse grønne agendaer, er allerede kunder og støtter op om kampen for, at kvalitet og bæredygtighed kan gå hånd i hånd.

Kampen for at spille en rolle i samfundets grønne omstilling er, hvad der får de to stiftere op om morgenen:

“Vi tænker på vores påvirkning på miljøet i alle led af vores værdikæde”, siger Lasse Grosen.

I processen har de opfundet alt fra helt ny zerowaste emballage til et re-cycle program, hvor kaffegrums bliver til biodiesel og gødning til landbrug.

I en tid hvor mange virksomheder kigger ind i en mere uklar økonomisk fremtid, er Damn Good Coffee Company også klar med helt nye forretningsmodeller omkring deres løsninger, og i tillæg til de konventionelle leasing og købsmuligheder, tilbyder man “pay-per-cup”, hvor der udelukkende betaler for forbrug. Således håber de, at den grønne omstilling ikke bliver bremset af den økonomiske situation, som Danmark står i lige nu.

Kort om Damn Good Coffee Company:

De to stiftere Lasse Grosen og Casper Willer lægger sammen visionen for virksomheden. Lasse har det operationelle, økonomiske og tekniske ansvar, mens Casper står for produkt, experience, salg og branding. De to mødtes i den internationale venture inkubator Prehype, hvor de sammen byggede CRAFTED BY, som er verdens første bryggeri baseret på customization, hvor man via en digital løsning kunne lave og designe sin egen øl.

Da CRAFTED BY blev “tilbagekøbt” af Carlsberg var skiftet til kaffe naturligt, da begge havde nørdet med brygmetoder og kaffebønner af forskellig oprindelse i privaten. Casper har endda kaffe i blodet med en morfar, der ristede kaffe i Skive. Før Prehype grundlagde Lasse virksomheden Comundu, som er en smart service, der forbinder backpackere og vandrerhjem. Casper en international karriere i reklamebranchen, hvor han havde grundlagt en række bureauer, og han har arbejdet med alt fra Richard Branson til Mette Frederiksen.

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret