Udenrigsminister Jeppe Kofod lancerede mandag en række nye initiativer, der skal hjælpe danske virksomheder med at genoprette dansk eksport.

27.05.20 DI Handel Nyheder

Ny eksportpakke til danske virksomheder

Udenrigsministeriet har lanceret en ny eksport- og investeringspakke, der skal styrke danske virksomheders eksportmuligheder og tiltrække udenlandske investeringer. Læs mere om indholdet i pakken, hvad det betyder for din virksomhed og DI’s forslag til, hvordan vi kan styrke eksporten yderligere her.

Udenrigsminister Jeppe Kofod lancerede mandag en række nye initiativer, der skal hjælpe danske virksomheder med at genoprette dansk eksport. Samtidig øges indsatsen for at tiltrække udenlandske investeringer til Danmark.

Krisen truer en mio. danske jobs

Danmark er en lille åben økonomi, som er dybt afhængig af eksport. DI vurderer, at coronakrisen allerede har resulteret i 80.000 tabte eller hjemsendte danske eksportarbejdspladser, og ifølge Udenrigsministeriets tal kan krisen ende med at koste en million danske jobs knyttet til eksport eller aktiviteter i udenlandskejede virksomheder i Danmark.

På baggrund af undersøgelser i DI’s virksomhedspanel forventer DI lige nu, at eksporten samlet set vil falde med 13 procent i 2020 i forhold til 2019. Det er et fald på ca. 170 mia. kr. Den nye eksport- og investeringspakke er således en kærkommen hjælp til de danske virksomheder.

Pakken indeholder tre initiativer: eksportrådgivning, øget støtte til eksportfremstød og en ny eksport-taskforce.

Gratis corona-hotline

Udenrigsministeriet har etableret en corona-hotline, hvor virksomhederne kan få gratis COVID19 akut-rådgivning på op til 15 timer per marked. Derudover sænkes timeprisen for ambassadernes eksportrådgivning til 500 kr. for alle virksomheder, mens SMV’er med op til 250 ansatte og en årlig omsætning på under 375 mio. kr. får mulighed for rådgivning til 250 kr. Ligeledes øges den gratis public service funktion fra tre til fem timers eksportrådgivning.

Læs mere om den gratis akutrådgivning her.

Fremstødspuljen fordobles

Et andet initiativ betyder, at virksomheder nu kan søge om øget støtte til eksportfremstød. Fremstødspuljen i 2021 er fordoblet til 69,4 mio. kr., og tilskudssatsen til fælles fremstød er øget til 75 procent.

Læs mere om eksportfremstød her.

Taskforce for eksport og jobskabelse

Med de nye initiativer etablerer Udenrigsministeriet også en ’udrykker-enhed’, der proaktivt vil opsøge mere end 1.000 berørte danske SMV’er og 100 udenlandskejede virksomheder. Taskforcen har til formål at fremme nye eksportmuligheder, styrke indsatsen i EU og et velfungerende Indre Marked samt en styrket indsats for at tiltrække og fastholde udenlandske investeringer.

Læs mere om den nye taskforce her.

Læs også: Tyskland er stor, men Amazon er størst

Også behov for at booste e-eksporten

Regeringens eksportpakke er rigtig godt nyt for de danske virksomheder, men der er behov for yderligere tiltag, mener DI.

”Mange danske virksomheder er allerede stærkt påvirket af den lavere efterspørgsel på eksportmarkederne og har oplevet et markant fald i deres internationale aktiviteter. Derfor har vi i DI foreslået en lang række yderligere tiltag, som kan styrke dansk eksport. Blandt forslagene er en målrettet kickstart af danske virksomheders e-eksport, bl.a. ved at tilføre 20 mio. kr. ekstra til SMV:Digital, der gennem individuel rådgivning hjælper danske virksomheder i gang med eksport via digitale kanaler”, siger branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst.

En analyse fra DI Handel viser, at 80 procent af alle kunder starter deres søgen efter nye leverandører online. Det gælder også kunder på B2B-markedet, hvor flere og flere bruger nettet til at finde de produkter og services, de har behov for.

”Krisen har betydet, at værdikæder brydes op, og kunder over hele verden nu er på jagt efter nye leverandører. Dette skal danske virksomheder være godt rustet til, og her er en digital tilstedeværelse afgørende for at blive fundet og valgt. Danske virksomheder har generelt et højt digitaliseringsniveau og mange sælger også via digitale kanaler, men det halter stadig ift. at anvende de digitale kanaler i eksportsammenhæng. Det skal vi have ændret på”, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Læs også: Sådan overlevede de kinesiske virksomheder corona

DI’s eksportplan

DI har lanceret 20 konkrete forslag til en særlig indsats for dansk eksport, som er blevet udarbejdet i tæt dialog med vores medlemsvirksomheder.

Eksportplanen indeholder forslag til, hvad der skal ske her og nu, fx at Udenrigsministeriet skal fokusere på at få danske virksomheder ud på markederne, og at der skal genåbnes for erhvervsrejser. Forslagene peger også på, hvordan man fra politisk hold kan skabe rammerne for, at virksomhederne kan genrejse deres eksport lige fra skatte-, moms- og toldtiltag samt konkrete initiativer inden for forskning.

På lidt længere sigt skal disse initiativer understøttes af tiltag med et nationalt, europæisk og globalt sigte, fx konkrete initiativer inden for national branding, rådgivning, ekstra medarbejdere og e-eksport.

Det omfatter også en europæisk genopretningsplan, offensiv handelspolitik og en global handelsaftale for værnemidler, samt at der skal fuld fart på en global aftale om e-handel, så vi kan få sikret de globale rammevilkår for digital handel.

Læs hele DI’s eksportplan her og DI’s pressemeddelelse om eksportplanen kan læses her.

Læs også: DI’s plan: Sådan redder vi titusinder af eksportarbejdspladser

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret