DI Handel har med udgangspunkt i data fra Eurostat og Danmarks Statistik udarbejdet Digital Markedsfokus for 29 EU-lande, der bl.a. indeholder omsætningsestimater for samlet digitalt salg, B2B websalg, B2C websalg og EDI.

13.05.20 DI Handel Nyheder

Tyskland er stor, men Amazon er størst

Digital markedsfokus giver indblik i europæiske virksomheders digitale salg og afslører bl.a., at 86 pct. af det digitale salg i Europa sker B2B og sætter en tyk streg under Tysklands enorme digitale markedsstørrelse, der udgør en fjerdedel af det samlede digitale salg i EU. Mest iøjenfaldende er dog, at Amazons 6 markedspladser giver deres sælgere adgang til 73 pct. af det europæiske websalg.

At de digitale markeder med årene bliver større og større er efterhånden en kendsgerning. F.eks. har danske virksomheder set en stigning i andelen af deres omsætning fra digitale salgskanaler på 5 pct. pt. fra 2015 til 2019. Derfor har DI Handel med udgangspunkt i data fra Eurostat og Danmarks Statistik udarbejdet Digital markedsfokus for 29 EU-lande, der bl.a. indeholder omsætningsestimater for samlet digitalt salg, B2B websalg, B2C websalg og EDI.

Tyskland er Europas største digitale marked

Samlet set kommer 66 pct. af de europæiske virksomheders digitale omsætning fra EDI, mens 36 pct. kommer fra web. Anskuer vi omsætningsandelene ud fra kundegrupper, så udgør det digitale salg til B2B kunder for 86 pct., mens omsætningsandelen fra privatforbrugerne blot udgør 16 pct. i EU.

Omsætningsestimaterne for det digitale salg (web + EDI) i de forskellige EU lande afslører også, at Tyskland er det absolut største digitale marked og udgør 25,3 pct. af det samlede digitale salg i EU. De næststørste digitale markeder er hhv. de britiske 13,4 pct., franske 13,0 pct., belgisk 6,1 pct. og spanske 5,8 pct. G4 landene i Europa udgør således 57 pct. af det samlede digitale marked.

De skandinaviske lande har 7,3 pct. af EU’s digitale marked med Sverige i førertrøjen på en 9. plads, Danmark på 12. plads og skarp efterfulgt af Norge på en 13. plads.

EDI salget er med til at konsolidere det tyske digitale marked som det største i EU

De tyske virksomheder står for ca. 27 pct. af det samlede EDI-salg i EU. Dette er hhv. hele 13 pct. pt. større end det franske og 15 pct. pt. større end det britiske EDI-salg. De danske (2,4 pct.) og svenske (2,8 pct.) EDI-salg markeder er mellem 0,8-1,3 pct. pt. større end de norske (1,6 pct.) og finske (1,5 pct.) EDI-salgs markeder.

UK har en stor B2C webomsætningsandel

Det tyske websalgsmarked står for ca. 22,9 pct. af EU’s samlede websalg, hvor de britiske til sammenligning står for 16,2 pct. af EU’s samlede websalgsomsætning. At forskellen mellem det britiske og tyske websalgsmarked er mindre (6,7 pct. pt.) end forskellen i det samlede digitale salg (11,9 pct. pt), skyldes i høj grad briternes store B2C omsætning (se: digitalt markedsfokus UK). Danske virksomheders samlede websalg på 1,8 pct. er knap 10 gange mindre end de tyske virksomheders samlede websalg. Dertil ses det også, at de svenske (3,5 pct.) og norske (2,7 pct.) virksomheders websalg er betydeligt større end de danske virksomheders.  

Amazons markedspladser har adgang til 73 pct. af det europæiske websalg

Online markedspladser har i dag en dominerende rolle i e-handel. Ser vi alene på Amazon, og hvor de opererer i Europa, så er det i øjenfaldende, at deres 6 europæiske markedspladser (DE, UK, FR, IT, ES og NL) har adgang til kunder på de 8 største webmarkeder i EU og giver således dem og deres sælgere adgang til samlet set over 73 pct. af Europas websalg.

Vil du også i gang med E-eksport via online markedspladser? Læs med her

Download samtlige 29 digitale markedsfokus

Som medlem af DI Handel har du mulighed for at downloade digital markedsfokus for hver af de enkelte EU lande. Du finder dem her.

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret