YouTube er en online video kanal, som giver virksomheder mulighed for at formidle deres fortællinger til en bred eller specifik udvalgt målgruppe.

27.05.20 DI Handel Nyheder

YouTube markedsføring er også relevant for B2B virksomheder

YouTube er blandt de største sociale medieplatforme i verden og har i dag ca. 1,5 mia. brugere. Selvom YouTube i mange år har været set som en videoplatform for amatører, er kanalen i de sidste par år virkelig blevet en kraftfuld marketingkanal, som B2B-virksomheder bør udnytte. Deres mange annonceringsformater og kombineret med segmenteringsmulighederne er det yderst B2B-relevant.

YouTube er en online videokanal, som giver virksomheder mulighed for at formidle deres fortællinger til en bred eller specifik udvalgt målgruppe. Kanalen er derfor i høj grad blevet omfavnet af B2C-virksomheder og bl.a. underholdningsbranchen, der med professionelle musikvideoer og film naturligt er meget aktive på platformen. Kanalen har fået et langt mere professionelt udtryk og er meget langt fra, hvad YouTube blev kendt for; tilfældige og fjollet amatørvideoer med brugernes husdyr etc.

B2B-virksomheder har dog været langsomme med at anvende kanalen, men det har YouTube og Google så gjort noget ved. De har inden for de seneste 1-2 år arbejdet intensiv på at udvikle paletten af produkter/services, som er målrettet B2B-virksomheder, og som nu giver dem mulighed for at målrette deres indhold meget specifikt mod B2B-segmenter blandt brugerne.   

Derfor har store mærker som HP, Microsoft, Cisco og Adobe intensiveret deres indsats med en B2B-side på YouTube. De skaber digitalt indhold, der er meget målrettet deres B2B-segment og tæller både tutorials, uddannelsesvideoer, produktdemoer, vejledninger etc.

“TV-reklame” med YouTube Ads

Det er dog en kendsgerning, at mange virksomheder ikke har mulighed for at producere/udvikle de mange contentdrevet videoer. Her kommer YouTube Ads (YouTube annoncering) virksomhederne til undsætning.

YouTube adskiller sig fra andre sociale medier ved, at de udelukkende har fokus på video. Brugerne er med andre ord interesserede i at se video, og virksomheder kan således vælge, hvilke brugersegmenter virksomhedens videoannonce skal eksponeres mod. Videoannoncen når således ud til potentielle kunder, når de ser videoer inden for bestemte emner a la en TV-reklame.

I YouTube kan du oprette videokampagner i forskellige annonceformater, som engagerer kunderne på forskellige måder. Der findes følgende videoannonceformater i YouTube:

  • Instream-annoncer, der kan springes over
  • Instream-annoncer, der ikke kan springes over
  • Video discovery-annoncer
  • Bumperannoncer
  • Outstream-annoncer
  • Mastheads

Ovenstående videotyper (annonceformater) er forskellige i udtryk og rammer brugerne i forskellige situationer, derfor er det vigtigt kende deres egenskaber, når man skal i gang med at bruge Youtube professionelt.    

Læs mere og tilmeld dig webinaret: Webinar: Online videomarkedsføring for B2B 

Webinar: Online videomarkedsføring for B2B

Online video, digital video, Web-TV, Addressable TV, streaming – kært barn har mange navne, og online video kan være en kompleks og ting at komme i gang med. DI Handel inviterer i samarbejde med Dept til webinar torsdag d. 4. juni 2020 kl. 10.00-11.00, hvor vi giver dig indblik i den hastigt voksende annoncerings- og markedsføringskanal i en B2B-sammenhæng.

Webinarets første del vil have et mere overordnet fokus, hvor der skabes et fundament for at forstå online video som helhed og klæde en på til at arbejde mere konkret med de forskellige muligheder, uagtet om man arbejder med B2C eller B2B. Anden halvdel vil have et mere praktisk fokus, hvor vi vil gå i dybden med YouTube som kanal, og hvordan YouTube praktisk kan bruges i en B2B-sammenhæng.

Det er gratis for alle at deltage i webinaret.

Læs mere og tilmeld dig webinaret: Webinar: Online videomarkedsføring for B2B

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret