Når du kender jeres kunders rejse, ved du bedre, hvad der kan gøre en forskel, og hvordan du kan gøre det lettere og smidiger at være kunde hos jer.

09.06.20 DI Handel Nyheder

Alle kunderejser starter digitalt!

Fredag den 29. maj afholdte DI Handel et webinar om kunderejsen for B2B-virksomheder. De to oplægsholdere nævnte, at op til 80 procent af kunderejsen bliver foretaget på digitale kanaler, når en B2B-indkøber skal finde en ny leverandør. Det gør sig gældende uanset, om du har kørende sælgere, sælger online, i detailhandel eller har et mere teknisk funderet salg. Ifølge Peter Schjødt, der er ekspert i kunderejser, er det afgørende at vide dette, for ellers er din virksomhed ikke med i feltet over mulige leverandører.

Content er mange gange tilpasset, om kunden besøger jer via en desktop eller mobile devices. Men det ville være mere korrekt og givende at tage udgangspunkt i kundernes købsfaser og ramme dem med indhold, der er relevant alt efter, om de er i awareness fasen, interest fasen, action fasen eller loyalty i den klassiske købstragt. Når du kender jeres kunders rejse, ved du bedre, hvad der kan gøre en forskel, og hvordan du kan gøre det lettere og smidiger at være kunde hos jer.   

Konvertering til hvad?

Salg er ikke altid muligt i første hug, det kan også være, I ønsker at gøre de besøgende til nyhedsbrevsmodtagere, få dem til at hente en rapport eller en guide eller måske bare følge jer på Facebook eller LinkedIn. Der kan være mange måder at få en krog i de besøgende eller modne dem og sikre sig, at flest mulige bliver til kunder på sigt.

Hvor falder de 98 procent fra?

Både Nicolas Zangenberg og Peter Schjødt omtaler den tendens, der er med, at blot 2-3 procent af jeres besøgende på webshopppen konverterer. Det vil sige, at rigtig mange falder fra på grund af blandt andet lang loadtid, manglende beskrivelse til, hvad I kan hjælpe dem med eller endda manglende call to action.

Call to action er mangefuld på mange virksomheders digitale kanaler. Hvis du ikke kan tale ind i kundens behov og skabe trorværdighed og tillid til dine produkter eller ydelser, er du tabt og efterlader dine besøgende til dine konkurrenter. Så husk at arbejde med korte, præcise og relevante budskaber til, hvorfor de besøgende skal klikke videre til videoer, tilmelde sig jeres nyhedsbrev eller andet.

Er jeres kanaler tilpasset kunderejsen?

Start med at kortlægge dine kunders rejse ved at spørge dem i interviews, i fokusgrupper eller surveys. Hvilke kanaler bevæger de sig på, og hvor er det oplagt at ramme dem med relevant indhold. Når du kender deres rejse, ved hvor de falder fra og husker at tænke i call to action på alle kanaler, vil det være langt lettere at udvælge de rigtige kanaler og derved få et højere salg i sidste ende.  

Se eller gense webinaret

Du kan se eller gense webinaret: Kunderejsen på tværs af digitale kanaler og andre kontaktpunkter

Hvis du fandt dette webinar interessant, kunne dette webinar måske også være noget for dig: Sådan får I B2B e-handelssucces – både under og efter corona

Er du interesseret i flere af DI Handels afholdte webinarer, kan du se dem her

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret