Ifølge DI Handels B2B e-handelsanalyse kan vi se, at omsætningsandelen fra B2C er signifikant større for producenterne/grossister, der sælger online, end dem der ikke gør.

12.06.20 DI Handel Nyheder

Fordele og ulemper ved e-handel direkte til forbrugeren (D2C e-handel)

B2B virksomheders D2C e-handel stiger, og flere overvejer at satse på denne salgskanal. E-handel har siden den spæde start for 25 år siden ændret basale handelsstrukturer i samfundet og gjort vejen meget kortere fra producent til kunde. Lægger vi hertil en covid-19 pandemi, der har sat yderligere fart på den digitale handel, så vil endnu flere B2B virksomheder implementere D2C e-handelsstrategier i deres forretning.

D2C e-handel er, når producenten/grossisten sælger sine produkter og ydelser direkte til forbrugerne fra deres webshop. Den traditionelle forsyningskæde fra producent til slutforbrugeren går fra producenten -> til en grossist -> til en distributør -> til detailhandlere -> og derefter endelig til en forbruger. D2C e-handelsmodellen "skærer" med andre ord mellemhandlerne ud af forsyningskæden.

Som producent/grossist handler man typisk med flerstyks-forpakning/-salg, og derfor er det noget af en forandring for virksomhederne, at begynde at sælge direkte til forbruger, da de hermed skal kunne håndtere ét-styks forpakning/-salg. Denne lille forskel har stor indflydelse på hele virksomheden, da alt fra logistik til økonomi til IT bliver udfordret. Dette er en af grundene til, at mange producenter endnu ikke har skiftet til en D2C-strategi, da hele deres forretning drejer sig om at sælge produkter i flerstyks-forpakning.

Ifølge DI Handels B2B e-handelsanalyse kan vi se, at omsætningsandelen fra B2C er signifikant større for producenterne/grossister, der sælger online, end dem der ikke gør. For producenter med e-handel udgør B2C omsætningsandelen på 35%, mens andelen kun udgør 18% for dem uden e-handel. D2C e-handel er således et fænomen, der har fået fodfæste i B2B verdenen.

Download B2B e-handelsanalysen her: B2B e-handelsanalyse 2020 – Virksomhedernes digitale salg

Hvad er fordelene med D2C e-handel?

En af fordelene ved at drive D2C e-handel er, at man får mulighed for at opnå en bedre kundeforståelse. Der åbnes op for, at producenterne kan skabe en relation til slutkunderne og dermed et bedre indblik i hvorledes produkterne bliver brugt, og i sidste ende vil det betyde at organisationen vil være bedre til at produktudvikle. Alt sammen viden, der vil kunne øge salget gennem hele forsyningskæden.

Derudover bidrager D2C e-handel til øget styring/kontrol over brand-image, alt fra sortimentsdybde til emballering over til markedsføring og pris. Virksomhederne kan med andre ord, langt bedre styre service og brandoplevelsen med D2C e-handel, end hvad detailhandlen kan/ønsker at tilbyde slutforbrugerne.

Hvad er udfordringerne med D2C e-handel?

Den største udfordring med D2C e-handel er en evt. kanalkonflikt med de etablerede detailhandlere og andre aktører/kunder i forsyningskæden. Denne kanalkonflikt er dog ikke større end, at det kan løses. Især producenternes ønsker til den brandoplevelse som slutbrugerne skal have, bør vægte tungt i dialog med de andre aktører i forsyningskæden, som ikke kan/vil løse dette for de enkelte brands.

Ordre fullfilment (logistik og distribution) er en af de mere praktiske udfordringer, som mange virksomheder oplever med D2C e-handel. Forbrugerne er vant til et højt serviceniveau og hastighed med leverancen af produktet, hvilket gør konkurrencen på e-handelsmarkedet benhård. Succes med D2C e-handel kræver således nogle bevidste valg og fravalg, og at disse kommunikeres tydeligt til kunderne.

En anden praktisk udfordring med D2C e-handel er selvfølgelig de juridiske aspekter. At sælge på forbrugermarkedet betyder, at der er love og regler, som virksomhedernes skal følge. Dette får således betydning for virksomhedernes salg, markedsføring, kundeservice og IT. Implementering af D2C e-handel får med andre ord indvirkning på hele virksomheden, og derfor er det afgørende, at virksomhederne involverer hele organisationen, når D2C skal implementeres. 

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Relateret