Se med torsdag d. 18. juni kl. 13, når digital chef fra MUST, Dennis Laursen, bliver interviewet af journalist Michael Jeppesen, som også er CEO i virksomheden om marketing automation, post-corona marketing og om marketing helt generelt.

12.06.20 DI Handel Nyheder

Marketing automation er mere relevant end nogensinde

Medlemsportræt: Marketing er gået fra at være dyre reklamefilm til højteknologi. DI Handels medlemsvirksomhed Must har udviklet softwareplatformen Render, som er en af pionererne inden for avanceret automatisering, og de er overbevist om, at mennesker er so last year.

”I gamle dage hyrede man blot en helikopter, filmede Tom Kristensen, imens han drønede over Storebæltsbroen, smækkede filmen på tv, og så var den målgruppe nået”.

Thomas Sofienberg er kundechef hos Render, en ung software-virksomhed, der arbejder med automatisk produktion af marketing. Han har været i branchen længe, og husker tydeligt dengang i 2012, hvor marketing for alvor tog et ryk væk fra den gammeldags ’fede film’ og hen mod en mere teknologisk virkelighed.

”Da forbrugeren for alvor begyndte at blive digital, opstod drømmen om at kunne automatisere sin dialog med kunderne. Det begyndte med dem, man havde en e-mail på, de var nemme at række ud til. “Hej Thomas, vil du ikke købe noget mere?”. Men åbningsraten var faldende, og alle dømte e-mailen ude. Men så kom smartphonen. Den ændrede alt, og åbningsraten ikke bare steg i 2012, den eksploderede, fordi vi nu kunne læse e-mails on-the-go”,fortæller Thomas Sofienberg.

Læs også: YouTube markedsføring er også relevant for B2B virksomheder

Det er kompliceret

Marketingsafdelingerne begyndte at erkende, at deres kunder var forskellige, og gennem e-mails kunne man nu pludselig sende to forskellige vinkler til to forskellige mennesker. Og det virkede. Kundeengagementet steg, og salget gik i vejret. Men så begyndte problemerne at melde sig.

”Der skete en eksplosion af salgskanaler med sociale mediers opblomstring. Og samtidig blev folk endnu mere opsplittede i deres interesser. Tag biler eller mode som eksempler. Hvem i dag interesserer sig bredt for de emner? Ingen. Man kan ikke nå en ung pige med en reklame for Esprite, hvis hun bare er helt vild med Henrik Vibskov”, forklarer Thomas Sofienberg.

Og hvis man som firma også har forskellige produktgrupper og mange varer, så begynder det for alvor at blive kompliceret. Skal man nå blot 10 forskellige målgrupper med 10 forskellige budskaber i 10 forskellige kanaler, så skal der produceres 1000 stykker indhold.

Forkælet forbruger

Vi står altså overfor enindholds-eksplosion. Ifølge Thomas Sofienberg er det ikke en mulighed for virksomhederne at undgå at hoppe med på personaliseringsvognen.

”Undersøgelser har vist, at vi scroller hen over flere billeder i sekundet, når vi eksempelvis er på Instagram. Men det vilde er, at vi stadig kan nå at opfatte, om de enkelte budskaber er relevante”, sigerThomas Sofienberg, som mener, at man derfor skal gøre sig rigtig umage som brand, hvis man vil have folk til at involvere sig. Forbrugeren er blevet kræsen og forkælet.

”Uanset om det er den ene eller den anden kanal, så kan moderne mennesker lynhurtigt afkode hvad de ser. Og alt det der ikke er relevant, det bliver sorteret fra”,uddyber han.

Læs også: Få styr på reglerne for markedsføring af nyhedsbreve

Coops løsning

Marketing automation-landskabet byder på en række løsninger på den ultrakomplicerede og personaliserede markedsføring, hvor man producerer alle budskaber til alle i målgruppen, uanset hvor de er.

Et eksempel er Thomas Sofienbergs eget Render-software, som helt uden menneskelig indblanding er i stand til at producere titusindvis af videoer, bannere, annoncer, billboards, e-mails, ja selv print til offline på få sekunder. Processen foregår med AI og små programmer i samarbejde med kundernes datakilder, produkt og billeddatabaser og medieindkøb.

En af kunderne er Coop, som havde et problem med at gøre deres mange hundrede ugentlige tilbud tilgængelige til alle deres potentielle kunder og segmenter. I dag foregår en stor del af deres digitale marketingsindsats gennem Render, fortæller digital teamchef i Coop Marketing, Sami Lars Olsen:

”Render har gjort det muligt for os at lave mange flere videoer, bannere og annoncer. Hvor vi tidligere havde én film der skulle ramme bredt i lang tid, kan vi i dag til en lavere pris, have mange forskellige film til mange forskellige målgrupper, som kun kører i ganske kort tid”, fortæller Sami Lars Olesen.

Læs også: Nyhed: Salg får sin egen linje på HD-uddannelsen

Fremtidens marketing

Der er sket meget på få år inden for marketing automation. Mulighederne er gået fra e-mail til alle kanaler på få år, og snart kommer vi til at opleve teknologien blive meget mere vidtrækkende.

”I Render arbejder vi lige nu på, hvordan vi kan binde den fysiske og digitale verden sammen, således at data og budskaber problemfrit rejser på tværs”, fortæller digital chef i Render, Dennis Laursen, hvilket vil betyde, at man i butikker vil kunne lave skilte, installationer og andre oplevelser, som er dedikeret til den enkelte kunde.

Et andet teknologisk spor som spås en stor fremtid i marketing, er muligheden for at forudsige kundernes behov, før de selv ved det.

”Vi skal lære at læse den kontekstuelle data, der omgiver brugerne og se ud over personens egne spor. I fremtiden skal vi kunne læse de mønstre og applicere dem på andre. Det bliver vildt”, fortæller den digitale chef i Render, som mener, at det scenariet er tættere på end mange tror.

”Vi er allerede nu på et niveau, hvor man kan automatisere næsten alt i marketing. Mennesker er so last year”, slutter han.

Webinar: ‘Kan robotter lave god marketing?’

Vil du vide mere om marketing automation og dét hjørne, der især omhandler upper funnel og prospecting - og ikke mindst hvordan du kan lykkes med contentproduktion og distribution i stor skala og med stor relevans?

Så se med torsdag d. 18. juni kl. 13, når digital chef fra MUST, Dennis Laursen, bliver interviewet af journalist Michael Jeppesen, som også er CEO i virksomheden om marketing automation, post-corona marketing og om marketing helt generelt.

Tilmeld dig webinaret her.

Om Render:

Du kan læse meget mere om den prisvindende marketing automation platform, Render, udviklet af det kreative bureau MUST lige her.

Styrk din faglige profil

Marketing, salg, e-business og kundeadfærd. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Relateret