Undervisningen på HD2 Salg og Marketing foregår som hovedregel om aftenen, så man kan passe studie og job samtidig.

02.06.20 DI Handel Nyheder

Nyhed: Salg får sin egen linje på HD-uddannelsen

Viden fra Danmarks største salgsforskningsprojekt Morgendagens Salg, som DI Handel er partner i, er fundamentet for en ny HD2-linje på Copenhagen Business School. HD2 i Salg og Marketing hedder den.

Videreuddannelsen HD fylder 100 år i 2020. Siden starten i 1920 er der uddannet mere end 30.000 på Handelshøjskolen/CBS fra mere end 20 forskellige HD-uddannelser med regnskab, finansiering, afsætningsøkonomi, udenrigshandel og organisation som de største studieretninger. Salg derimod har blot fristet en tilværelse som tilvalgsfag på linjen Marketing Management.

Men til august - en måned før den store 100 års jubilæumsreception for HD-uddannelserne - åbner CBS dørene for det første hold på en ny HD2-uddannelse i Salg og Marketing, hvor salgsledelse bliver fast del af pensum og mulighed for at vælge sales governance som specialeretning. HD-linjen skal bygge bro mellem salg og marketing, lyder det fra CBS-forsker.

Læs også: 7 værktøjer der booster dit salg

Skal matche ny virkelighed

”Vi skelner stadig mellem de to fagdiscipliner. Marketings rolle er at forstå markedet, mens salg handler om at afdække den enkelte kundes udtalte og uudtalte behov, og hvordan du bygger værdi ind i den enkelte kundes købsoplevelse og styrker dine kunders konkurrenceevne”, siger Mogens Bjerre, lektor på Institut for Afsætningsøkonomi, Copenhagen Business School, og uddyber.

”Markedspladsen er under konstant og hastig forandring. Det blomstrer med innovative produkter og services, som bliver lanceret i markedet via blandt andet nye salgskanaler og smarte digitale salgs- og marketingværktøjer. Det er i dag nødvendigt løbende at analysere produkt, marked og kunder hele vejen rundt. Det er den virkelighed den nye HD2-uddannelse i Salg og Marketing skal matche”.

Læs også: Ny forskning: Disse syv dyder løfter dit salg

Input fra Morgendagens Salg

Uddannelsen er en redesignet udgave af HD2 Marketing Management, men nu med ligelig vægtning af salg og marketing. Og der er i dag grad behov for at skrue op for salgsdelen på uddannelsen, påpeger Mogens Bjerre, som også er forskningsleder på Danmarks største salgsforskningsprojekt Morgendagens Salg, der har identificeret syv salgsudfordringer og dyder, som kan øge omsætningen i B2B virksomheder.

”Vores forskning viser, der er et stort behov for og vækstpotentiale forbundet med at øge virksomhedernes salgskompetencer. Faktisk fandt vi ud af, at virksomheder med en stærk salgspraksis er 3-4 bedre til salg til nye og eksisterende kunder end konkurrenter med en svag praksis”, siger han og uddyber.

”Derfor har vi skabt den første HD i salg, som især sigter mod de mange praktikere, der vil have den nyeste teoretisk viden og øget forretningsforståelse, siger han og forklarer, at uddannelsen er oplagt for key account managers, salgschefer samt logistik og supply chain managers”.

Input til HD2 i Salg og Marketing stammer blandt andet fra forskningsprojekt Morgendagens Salg, som DI Handel driver sammen med Copenhagen Business School, Customer Agency og Business Danmark.

Læs også: Alle skal være sælgere i Schneider Electric

Der forskes 10 gange mere i marketing

Branchedirektør i DI Handel, Sidsel Dyrholm Holst, er begejstret over at salg nu gør entre som obligatorisk fag på HD-niveau.

”Projekt Morgendagens Salg viste, at der forskes 10 gange mindre i salg end i marketing. Den skævhed skal der rettes op på, og vi mærker en stor efterspørgsel på ny salgsforskning fra vores medlemsvirksomheder og deres medarbejdere. Det er meget positivt at viden fra projektet kan inddrages i uddannelsen”, siger hun.

Undervisningen på HD2 Salg og Marketing foregår som hovedregel om aftenen, så man kan passe studie og job samtidig. Det giver mulighed for straks at teste og udnytte den nye viden på jobbet, hvilket gør undervisningen mere relevant og virkelighedsnær, forklarer Mogens Bjerre.

Læs mere om HD2 i Salg og Marketing her.

Læs også: Kundeløftet driver loyaliteten i Stark

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret