25.08.20 DI Handel Nyheder

Demografien bag Amazons syv europæiske markeder

Hvilke tal kan have ligget bag Amazons market entry i Europa? Hvad er det, der gør lige netop de valgte markeder interessante? Og hvad har de tilfælles med det danske marked? Vores digitale markedsfokus giver et bud.

Tyskland, UK, Frankrig, Italien, Spanien, Holland og Sverige udgør Amazons syv europæiske markedspladser, og ifølge Euromonitor står disse markedspladser for 17,8 pct. af det vesteuropæiske e-tail marked, målt på omsætning.

Men hvorfor netop disse markeder?

I vores digitale markedsfokus, der belyser en række europæiske landes styrker og svagheder, er det tydeligt, at Amazons valg af nye markeder ikke er truffet på baggrund af én isoleret variabel, men derimod flere i fællesskab. Markedets størrelse spiller uden tvivl en rolle, men det skal ses i sammenhæng med digitaliseringsgraden og en række andre ukendte parametre for det givne land.

Amazon er på Europas største digitale markeder

Amazon har markedspladser på syv af de 10 største digitale markeder i Europa. De to største digitale markeder er Tyskland og England med andele på hhv. 25,3 pct. og 13,4 pct. Dette var også de to første markeder Amazon kom ind på.

Amazon kom derefter ind på det franske marked, som ligeledes er det tredjestørste digitale marked i Europa, med en markedsandel på 13 pct. Derefter åbnede Amazon markedspladser i Italien, Spanien og Holland, der har digitale markedsandele på 5,4 pct., 5,8 pct. og 4,3 pct. Det svenske marked, som er Amazons nyeste markedsplads, fylder 3 pct. af det digitale marked i Europa. Det danske digitale marked er det 12. største i Europa, med en andel på 2,2 pct. Hele norden til sammen fylder 8,8 pct. af det digitale marked i Europa, og er i den opgørelse, det 4. største marked. 

Digitaliseringsgraden og hyppigheden af digitale køb skal være høj

Amazon vælger de markeder, hvor digitaliseringsgraden er højest, hvilket kan ses ved, at fem af Amazons syv europæiske markedspladser har en andel af befolkningen, der har e-handlet inden for de seneste tre måneder, som ligger over EU gennemsnittet (53 pct.). Her er det England der topper med hele 80 pct. af befolkningen, der har e-handlet inden for de seneste tre måneder. Derefter kommer Tyskland, Holland og Sverige med hhv. 71, 70, og 70 pct. af befolkningen, der har e-handlet inden for de seneste tre måneder. Spanien og Italien ligger under EU-gennemsnittet, på hhv. 47 og 28 pct.

I forhold til hyppigheden af digitale køb inden for de seneste tre måneder, er det ligeledes England, der topper listen med hele 29 pct. af befolkningen, der har foretaget 10+ digitale køb inden for de seneste tre måneder. Herefter følger Sverige og Tyskland med hhv. 12 og 11 pct. af befolkningen. Danmark er at finde på en delt 6. plads med Holland, med 10 pct. af befolkningen der har foretaget 10+ digitale køb, inden for de seneste tre måneder og gør sig til en oplagt fremtidig markedsplads for Amazon. I den tunge ende er Frankrig, Spanien og Italien at finde, med hhv. 6, 4, og 2 procent af befolkningen, der har foretaget 10+ digitale køb inden for de seneste tre måneder.

Men hvorfor Sverige og Norden, og ikke Belgien, Irland, Østrig eller Polen?

Belgien, Irland og Østrig, der med geografiske og sproglige egenskaber, der læner sig op ad hhv. Frankrig, England og Tyskland, samt positioner som de 4., 8. og 14. største digitale markeder i Europa virker som oplagte nye markedspladser for Amazon.

Det er dog ikke tilfældet, da Belgien bliver betjent af den franske markedsplads, Østrig af den tyske og Irland af den engelske. At valget af den næste markedsplads dermed er faldet på Sverige giver i den forstand god mening. Dertil skal Amazon i Sverige ikke blot ses som et isoleret svensk projekt, men derimod et projekt der skal inddrage hele norden.

Læs også: Danskerne er førende i norden inden for e-handel

Polen og Tjekkiet, der som det hhv. 11. og 10. største marked i Europa, umiddelbart også kunne virke, som oplagte markeder for Amazon at komme ind på, er også blevet forbiset indtil videre. Noget af forklaringen kan bunde i polakkerne og tjekkernes lave digitaliseringsgrad og hyppigheden af digitale køb. Her ligger de hhv. på en 17. og 22. plads, når man ser på andelen af befolkningen der har foretaget 10+ digitale køb inden for de seneste tre måneder. Dertil har blot 41 pct. og 32 pct. af befolkningen i hhv. Polen og Tjekkiet e-handlet i et eller andet omfang inden for de seneste tre måneder, hvilket er et stykke under EU-gennemsnittet.

Download samtlige 29 digitale markedsfokus:

Som medlem af DI Handel har du mulighed for at downloade digitalt markedsfokus for 29 europæiske lande. Du finder dem her.

 

Styrk din faglige profil

Marketing, salg, e-business og kundeadfærd. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Relateret