I 2018 meldte Forbrugerombudsmanden optikerkæden Synoptik til politiet for vildledende markedsføring, og der var lagt op til en bøde på 300.000 kroner.

14.09.20 DI Handel Nyheder

Betegnelsen ”50 pct. på alle glas” var vildledende

Optikerkæde reklamerede med 50 pct. på alle glas, men oplyste ikke tydeligt nok, at forbrugerne skulle købe et brillestel for at få rabatten. Kæden har nu betalt 300.000 kroner i bøde.

I 2018 meldte Forbrugerombudsmanden optikerkæden Synoptik til politiet for vildledende markedsføring, og der var lagt op til en bøde på 300.000 kroner. Kæden valgte imidlertid inden sagen kom for retten at acceptere bøden.  

Læs også: Brevkasse: Kræver det samtykke at sende markedsføringsmateriale til eksisterende kunder

Vildledte kunder om tilbud

Synoptik sendte i 2017 en række reklamebreve ud til forbrugere, hvori optikerkæden reklamerede for, at der var 50 pct. rabat på brilleglas.

Selve tilbuddet blev vist i en rød boks med stor hvid skrift. Lodret langs højre side af den røde boks stod med væsentlig mindre skrift ”Gælder til 30.12.17 for alle glas ved køb af stel”.

Forbrugerombudsmanden behandlede sagen efter en klage fra en forbruger, der havde henvendt sig i en af optikerkædens butikker med reklamen i hånden. Først da forbrugeren stod i butikken, blev det tydeligt, at rabatten på brilleglassene forudsatte, at man købte et brillestel til fuld pris.

Forbrugerombudsmandens vurdering var, at de forbrugere, der modtog reklamen, nemt kunne overse vilkåret om køb af et brillestel til fuld pris.

”Forbrugere skal klart og tydeligt kunne se og forstå, hvad det er, de bliver tilbudt i en reklame. Hvis reklamen fremstår som et bedre tilbud, end det reelt er, vil det være vildledende markedsføring”, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i forbindelse med sin afgørelse.

Læs også: Der er blæst til kamp mod farlige produkter på nettet

DI Handel: Få alle væsentlige oplysninger frem

I DI Handel opfordrer vi alle virksomheder til at være meget opmærksomme på den måde, I udformer jeres reklamer på.

I markedsføringsloven gælder der væsentlige forbehold, som f.eks. at en rabat ikke må være skrevet med så små bogstaver, at forbrugeren kan overse forbeholdet. Alle væsentlige informationer, som relaterer sig til markedsføringen skal være givet på en måde, der ikke er egnet til at vildlede forbrugeren.

Det betyder, at du som erhvervsdrivende i din reklame ikke må udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Læs mere om retsgrundlaget for Forbrugerombudsmandens afgørelse

Har du brug fro hjælp?

I DI Handel sidder juridisk chefkonsulent Cecilia Mårtensson klar, hvis du har brug for hjælp til juridiske problemstillinger inden for B2B og B2C handel.

Åbningstider

Mandag til fredag kl. 08.30-15.00

Telefon: 3377 3398

Mail: cesm@di.dk

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret