Danskerne er vilde med handle på nettet, og vi har slået rekord hvert år, siden den første dankorttransaktion blev gennemført på nettet i 1999.

30.09.20 DI Handel Nyheder

Danskernes e-handel i udenlandske webshops er faldet markant under Corona

Nationalbankens statistik for korttransaktioner viser, for første gang siden statistikkens start i 2016, et fald i danskernes e-handel i udenlandske webshops for 2. kvartal 2020. Danskerne brugte i andet kvartal 2020 blot 13 mia. kr. i udenlandske webshops i forhold til 16 mia. kr. i andet kvartal 2019 svarende til et fald på knap 19 pct.

Danskerne er vilde med handle på nettet, og vi har slået rekord hvert år, siden den første dankorttransaktion blev gennemført på nettet i 1999. Under coronakrisen har flere analyser vist, at danskerne i højere grad har taget e-handel til sig. Nationalbankens betalingskortsstatistik viser også, at danskerne e-handel i danske webshops er steget med knap 9 pct. Dog er ikke alt e-handel steget.

Læs også: 10 best practices i e-commerce 2020

Fald i danskernes ordrestørrelse i udenlandske webshops

Nationalbankens betalingskortsstatistik viser nemlig for første gang, siden statistikkens fødsel, et fald i danskernes e-handel i udenlandske webshop. Danskerne købte i 2. kvartal 2020 blot for 13 mia. kr. i udenlandske webshops sammenlignet med 16 mia. kr. i 2. kvartal 2019. Der er med andre ord tale om et fald på knap 19 pct.

Faldet skyldes ikke en faldende interesse for at købe i udenlandske webshops. Tværtimod, så svingede danskerne deres betalingskort 44 mio. gange i udenlandske webshops i 2. kvartal 2020, hvilket er en stigning på 3 pct. i forhold til 2. kvartal 2019. Der er blot tale om, at danskerne køber billigere varer i udlandet. Gennemsnitsordren i udenlandske webshops er således faldet fra kr. 376 i 2. kvartal 2019 til kr. 294 i 2. kvartal 2020 svarende til et fald på 22 pct.

”En plausibel forklaring kan være, at der har været et fald i køb af rejser på udenlandske websites, som vi ved har en stor andel af danskernes køb i udenlandske webshops”, siger branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst.

Læs også: 5 tips til brugervenlig m-commerce

Udenlandske kunder køber også mindre i danske webshops

Nationalbankens betalingskorts statistik viste også, at udenlandske kunder også købte mindre i danske webshops. Således blev der kun omsat for 2 mia. kr. fra udenlandske kunder i danske webshops, mens vi i 2. kvartal 2019 omsatte for 3 mia. kr. , altså et fald på 34 pct. Antallet af handler med udenlandske kunder i danske webshops er desværre også faldet med 14 pct. Udenlandske kunder foretog 3,4 mio. køb i danske webshops i 2. kvartal 2020 i forhold til 3,9 mio. køb i 2. kvartal 2019. Gennemsnitsordren fra udenlandske kunder er faldet med 24 pct. fra 792 kr. i 2. kvartal 2019 til 602 kr. i 2. kvartal 2020.

”Det er en virkelig en trist udvikling. Virksomheder, der har e-handel og e-eksport, tjener op til 3 gange mere pr. medarbejder end virksomheder uden. Derfor er det ærgerligt, at der er sket et så markant fald. Den svære økonomiske situation, som mange virksomheder over hele verden stadig står i, spiller selvfølgelig ind her. Men det er afgørende, at de danske virksomheder også favner og forsøger at styrker de digitale salgsmuligheder, for det har stor betydning for virksomhedernes konkurrencekraft”, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Læs også: Sådan får du mere trafik til din webshop

Danske virksomheder skal blive bedre til at sælge til udenlandske kunder

Danmark er et af de lande i Europa, der har den største andel af virksomheder, som har en webshop. Tal fra Danmark Statistik viser endvidere, at der har været en stigning i andelen af danske virksomheder, som har salg via en webshop. Andelen er gået fra 23 pct. i 2016 til 32 pct. i 2019. I denne periode er det i høj grad en større andel af SMV’erne, som har fået etableret salg via en webshop.

Udfordringen er dog, at danske virksomheder ikke i lige så høj grad er gode til at sælge til udenlandske kunder via deres webshop. Blot 13 pct. af de danske virksomheder har eksport via en webshop, hvilket er en stigning på 4 pct.-pt. i forhold til året før. Ser man alene på de virksomheder, der har websalg, er det omkring 35 pct., som også sælger til udenlandske kunder via webshops.

”Danmark er en stolt eksportnation, men vi har ikke været gode nok til at bruge de digitale kanaler til eksport. Danske virksomheder er rigtig gode til at sælge digitalt til deres danske kunder, men når vi kigger på, hvor gode vi er til at nå kunder i udlandet digitalt, så ligger vi stadig i bund. Det er nødvendigt at sætte ind her, både for at kunne vækste og for at overleve. Derfor er vi i DI Handel specielt glade for SMV:Digital puljerne, der netop hjælper danske virksomheder med at erobre eksportmarkederne via digitale kanaler. I DI Handel arbejdes der hårdt for, at SMV:Digital får tilført ekstra bevillinger de kommende år, så endnu flere SMV’er kan få indfriet deres digitale ambitioner og komme rustet ud af krisen”, afslutter Sidsel Dyrholm Holst.

Læs også: 18 mio. kr. ekstra til virksomheder med digitale ambitioner via SMV:Digital

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Skrevet af:

Tevin Lac

Relateret indhold