Internationale studier har vist, at det i gennemsnit kun er 50 procent af de kunder, som er berettiget til at være del af et loyalitetsprogram, der benytter sig af det, og heriblandt har 1 ud af 5 kunder aldrig indløst deres gevinst.

29.09.20 DI Handel Nyheder

Få større succes med dit loyalitetsprogram

Loyale kunder har større livtidsværdi for din virksomhed, fordi de vender tilbage igen og igen, men kun få loyalitetsprogrammer har succes. Blockchainteknologien kan være løsningen.

”Selvom loyalitet blandt kunder er et vigtigt strategisk emne for de fleste virksomheder, skaber loyalitetsprogrammer ofte sjældent stor værdi, da de ofte ikke formår at skabe de nødvendige incitamenter til at øge kunders loyalitet”, siger chefkonsulent i DI Handel Kim Bruno-Lindby.

I projektet Blockchain i Business & Dansk Design har han i samarbejde med Lifestyle & Design Cluster, Copenhagen Business School og Industriens Fond arbejdet mod en større indsigt i kommercielt brug af blockchainteknologi i danske handelsvirksomheder.

Læs også: Nyt projekt skal styrke brugen af blockchain til bæredygtige forretningsmodeller

Loyalitetsprogrammer har begrænset succes

Internationale studier har vist, at det i gennemsnit kun er 50 procent af de kunder, som er berettiget til at være del af et loyalitetsprogram, der benytter sig af det, og heriblandt har 1 ud af 5 kunder aldrig indløst deres gevinst.

Loyalitetsprogrammernes begrænsede succes skyldes primært følgende faktorer:

  1. Kunderne glemmer programmerne
  2. Kunderne finder ikke gevinsterne værdifulde nok til, at det er relevant at optjene point
  3. Kunderne synes allerede, at de er medlem af nok programmer
  4. Kunderne er ikke bekendte med, at de kan tilgå programmerne over telefonen.

Derudover har flere af de adspurgte organisationer i de internationale studier– på trods af en begrænset indsigt i værdiskabelsen – relativt høje omkostninger forbundet med at drive deres loyalitetsprogrammer.

”Blockchain kan selvfølgelig ikke løse alle de ovenstående problemstillinger, men der er alligevel nogle klare fordele, der gør det værd at se nærmere på teknologien i sammenhæng med loyalitetsprogrammer”, siger Kim Bruno-Lindby, og fortsætter:

”Teknologien er yderst velegnet i forbindelse med optjening og deling af loyalitetspoint, og loyalitetsprogrammer kan derfor tilbydes og drives omkostningslet sammenlignet med programmer, hvor en højere grad af administration er påkrævet.”

Læs også og tilmeld dig: Blockchainteknologiens potentiale i handelsbranchen – nu og i fremtiden

Blockchainbaserede loyalitetsprogrammer

Virksomheder, der tilbyder kunder at modtage kryptovaluta i stedet for traditionelle point, der ikke har nogen reel værdi udover fordele defineret af virksomheden, kan skabe bedre incitamenter til at bruge loyalitetsprogrammer, da pointene kan bruges mere fleksibelt – både i butikken, hos samarbejdspartnere eller veksles til kryptovaluta - og dermed øges værdien for kunderne.

”Blockchainbaserede loyalitetsprogrammer vil gøre det nemmere for virksomheder at indgå samarbejder om loyalitetspoint, hvor kunder kan indtjene og indløse point på tværs af virksomheder, og dette vil øge værdien for kunderne. Der er i dag en håndfuld virksomheder, der har udskiftet de klassiske loyalitetsprogrammer med et program baseret på blockchainteknologi”, siger Kim Bruno-Lindby. 

Japanske Rakuten tillader, at deres kunder kan veksle deres optjente point til kryptovaluta. apM Group (en kæde af shoppingcentre i Korea) har skabt deres egen kryptovaluta, der kan optjenes og bruges på tværs af butikker og oplevelser i kædens shoppingcentre. Til sidst kan nævnes forhandleren af dyreartikler Petco, der udbetaler loyalitetspoint direkte til kunden i form af bitcoins gennem appen Lolli. Petco har desuden tilføjet yderligere funktioner og belønner for eksempel kunder, der ”tagger” Petco på deres hundebilleder.

”De nævnte eksempler viser alle forskellige tilgange til brugen af blockchain i forbindelse med loyalitetsprogrammer: som en samarbejdsplatform, som en digital wallet, som en udvidelse af det traditionelle loyalitetsprogram mv. Alle har de dog det til fælles, at de formår at skabe større værdi for deres kunder end ved de traditionelle point og loyalitetsprogrammer”, slutter Kim Bruno-Lindby.

Download vores nye rapport om blockchain

Gennem workshops og input fra Deloittes eksperter er et bredt spektrum af applikationsmuligheder for blockchainteknologien i en handelskontekst blevet identificeret og evalueret. Det er blevet til en rapport, som du nu gratis kan downloade. Her kan du bl.a. blive klogere på, hvordan handelsvirksomheder kan udnytte blockchainteknologien og dykke ned i de bedste usecases for teknologien.

Rapporten downloades lige her: Rapport: Blockchainteknologiens potentiale for danske handelsvirksomheder

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret